Waarom krijg je van bier alleen nog maar meer dorst?

Ik heb meestal dat ik een erg droge mond heb na een biertje en dus meestal nog steeds dorst heb.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
4.7K

Het beste antwoord

Voor de verwerking van alle stoffen die je eet en drinkt is water nodig om ze te verwerken, c.q. uit het lichaam te verwijderen. Vaak wordt beweerd dat alle dranken zonder meer bij elkaar opgeteld kunnen worden om je totale vochtbehoefte te kunnen berekenen maar die vlieger gaat zeker niet op bij frisdranken en vruchtensappen, die een enorme hoeveelheid suiker bevatten. Gebruik je die veel dan zou je er eigenlijk evenveel water bij moeten drinken qua volume.

Alcohol verstoort de vochtbalans nog meer door de aanmaak van het ADH, het antidiuretisch hormeen, af te remmen. Dat hormoon zorgt ervoor dat de nieren na filtering het water weer naar de bloedsomloop transporteren. Remming van ADH veroorzaakt uitdroging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat je van alcohol dorst krijgt (droogt uit in verhouding) en is geen dorstlesser. Wissel af en toe een biertje af met fris, heb je ook niet steeds dorst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het naar meer smaakt! Nee klopt, alcohol droogt uit.. vandaar ook de "kater" bij overvloedig gebruik; de hoofdpijn komt doordat je lijf schreeuw om vocht. Glaasje water tussendoor is nog het beste!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat verschillende ingrediënten van bier zoals: hop, vochtafdrijvend werken.

Daarnaast kan je lever maar een beperkt aantal percentage alcohol verwerken en zullen alle afvalstoffen die daarbij vrijkomen zo snel mogelijk worden geloosd door de urine wegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alcohol heeft een dehydraterend effect. Het hormoon ADH zorgt ervoor dat het lichaam water vast houdt, maar door alcohol wordt dit hormoon tegengewerkt waardoor je lichaam geen water meer vast houdt en meer urine gaat produceren. Resultaat? uitdroging (droge mond, en bij overmatig alcoholgebruik:kater)!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ingrediënten van bier hebben tot gevolg dat er vocht van in je cellen naar buiten de cellen gaat. Je dorstgevoel heeft te maken met de hoeveelheid vocht IN de cellen, niet de hoeveelheid vocht in je totale lichaam. Het proces waarin er netto gezien vocht uit je cellen naar buiten gaat heet osmose, heb je wellicht met biologie gehad?

Dit is tegen te gaan door vocht te drinken waar geen of weinig deeltjes in opgelost zitten zoals kraanwater.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gebruik van alcohol veroorzaakt een gebrek aan het antidiuretisch hormoon.
Door dat gebrek gaan we meer plassen en krijgen we weer dorst en zo kunnen we de hele nacht doorgaan..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent de tweede die ADH noemt. +1
Als aanvulling moet ik ook zeggen dat hop bekend staat juist dorst te lessen.

Je hebt het dan natuurlijk niet over die hoeveelheden die ervoor zorgen dat het dehydraterend effect van alcohol begint te werken.

Vaak zie je dat 1 biertje beter de dorst lest dan bijvoorbeeld een cola of 7up.

Toegevoegd na 38 seconden:
Natuurlijk spreek je niet over de 'zin' in nog een biertje omdat het zo lekker is....
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel suiker, zoals in frisdranken, heeft inderdaad een negatieve invloed op de vochtbalans. En inderdaad, van één biertje merk je weinig, qua uitdrogen. +1