Heeft het vacuüm trekken van een fles alcoholische drank altijd een positief effect?

Ik doel hierbij specifiek op de Vacu Vin wijnpomp. Ze werken ook op flessen likeur en rum maar de vraag is of het verstandig is om het daar op te gebruiken.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Dranken
2.4K
jc54
2 jaar geleden
Het idee van de Vacu Vin wijnpomp is, dat zuurstof wijn aantast en dat je met dit pompje zoveel mogelijk zuurstof uit de fles haalt. Alle zuurstof haal je er niet mee uit, daarom is het zaak om een geopende fles niet te lang te laten staan.

Antwoorden (1)

Nee, maar ook geen negatief effect.
Oxidatie vindt plaats wanneer de blootstelling van een alcoholische drank aan lucht een reeks chemische reacties veroorzaakt die ethanol (wat we gewoonlijk alcohol noemen) omzetten in acetaldehyde.
Theoretisch kan lucht de smaak van sterke drank veranderen nadat je de fles hebt geopend. Er is geen bewijs dat dit bij niet-wijnen ook gebeurt. Dus een pomp zal geen effect hebben.
Of de pomp bij wijnen dit wel heeft, wordt vaak betwijfeld...
https://snarkywine.com/2017/08/28/wine-saver-work/
De pomp vertraagt het oxidatieproces enigszins, maar stopt het niet.
Ik heb zelf het idee dat het een klein beetje scheelt...
Toegevoegd op 23 juni 2021 07:26: tekst
SimonV