Wat voor soorten melk vervangers zijn er?

Koeien, geiten en schapenmelk mag ik niet (allergie)
Soyamelk schijnt zo ongezond te zijn, vooral mbt schildklier, en die werkt al niet goed.

Wat is er nog meer? Ik wil graag brintapap, maar dan heb ik ook iets nodig om het in te doen :)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom is soyamelk ongezond?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh allerlei dingen. Ik dronk het ook eerst, maar het is mij afgeraden vanwege de invloed op de schildklier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik je vragen wat voor een invloed het op de (je) schildklier heeft?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jep dat mag. Het kan ervoor zorgen dat je schildklier langzamer gaat werken, omdat het de aanmaak van het hormoon (thyroid).
Zoiets in ieder geval :) Voor meer info kan je googlen, er staat genoeg info over op internet. Op mijn schildklier heeft het niet een duidelijke invloed van het doet dit of dat, maar omdat ik al problemen heb met mn schildklier wordt het mij afgeraden. Net als bijv. kelp of extra jodium ofzo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijn, dank je voor je uitleg.
Ik ga zeker even googlen :))

Het beste antwoord

Bij de natuurwinkels kun je ook rijstemelk kopen.
( deze geeft geen verstoppingen)
Misschien is dit een alternatief voor je.
Ik drink zelf al jaren (verse) soyamelk, voor mijn papje, dit bevalt me prima.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe warm je dat op?
En wat bedoel je met (verse) soyamelk, dat het niet uit een pak komt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De rijstemelk kun je net zo opwarmen als verse melk.
Met verse soyamelk bedoel ik de pakken die in de koeling staan.( ik haal ze bij de ah) Die heb je nu ook in de light variant.
De houdbare soyamelk vind ik zelf niet zo lekker, die smaakt een beetje naar stopverf. ;) Daar heb je bij de "verse"geen last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hmm rijstemelk ga ik maar eens proberen dan. Kan je misschien zeggen wat ik me erbij moet voorstellen? Is het afgetrokken van rijst...of wat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je hier jammer genoeg geen antwoord op geven.
Ik zie het altijd staan in onze natuurwinkel.
Ik ga zo toch boodschappen doen en dan vraag ik het wel even na voor je.
Dus, vanavond krijg je een reactie hier..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@pijnboompitje, ik heb navraag voor je gedaan. Het is inderdaad een aftreksel van rijst, de smaak is iets zoetig.
Het is ook te koop bij o.a de AH onder de naam Rice Dream, kost €2.20 liter. Er is ook een chocolade smaak van, die heb ik gekocht en geproefd, ik vind hem erg lekker. Je krijgt er ook niet zo'n "vol" gevoel van.
De rice "melk"is samen met de soya melk het goedkoopste, de anderen vervangers zijn een stuk duurder..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel erg bedankt voor het navragen!!

Andere antwoorden (7)

Als eerste komt bij mij op "cocosmelk". Ik weet niet of je daar ook allergieproblemen van krijgt. Anders moet je dat eens proberen.

Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er bestaan diverse granendranken zoals rijstmelk (Lima Ricedrink, Provamel , havermelk (Oatly)... ze zijn te koop bij natuurvoedingswinkels
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rijstmelk? Wat moet ik me daar nou bij voorstellen :O
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
net zoiets als sojamelk maar dan gemaakt van rijst... het is dunner dan sojadrink, niet zo vettig en smaakt licht zoetig naar rijst... en lichter verteerbaar dan soja...
gauw naar de winkel en proberen, zou ik zeggen... http://www.limafood.com/NL/RiceDrinkNatural%28Fles%29_produkt.htm
Als je een koemelkallergie hebt wordt soyamelk ook afgeraden omdat de eiwitten in soya sterk op de eiwitten in koemelk lijken. Daardoor loop je de kans dat je ook allergisch wordt voor soya en dus dat dan ook allemaal moet elimineren.

Als alternatief kun je inderdaad de genoemde rijstemelk nemen, deze is ook te koop bij oa Super de Boer, alleen het heeft wel duidelijk een andere smaak.

Ook is er Flexical verkrijgbaar. Deze gaat via de Apotheek en is vrij kostbaar. Dit is een hypoallergene melkvervanger. MIsschien kun je deze vergoed krijgen via de verzekering, maar daar moet je een machtiging voor krijgen. (zie link) De smaak is vrij specifiek, maar misschien kun je eerst een proefverpakking aanvragen.

Verder kun je misschien het beste overleggen met je dietiste, als het goed is heeft deze een boek voor je met alle produkten die je wel mag, anders kun je deze ook zelf bestellen (tegen betaling uiteraard) bij het voedingscentrum
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Brinta kun je ook gewoon met water maken. Misschien minder lekker, maar nog steeds heel voedzaam!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
huh, dat lijkt me echt niet te eten :O maar ik heb het nog nooit geprobeerd... doe je het dan met gekookt water?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, gewoon in de magnetron! Net zo lang het water verwarmen als melk. Brinta erin, eerst wat doorroeren, daarna wat Brinta erbij om het te 'binden' en dan suiker erbij. Goed, het is minder lekker dan met melk, maar verder niks mis mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Zo kun je ook havermoutpap maken, gewoon met water ipv melk.
Je moet even kijken bij Paardenmelk,dat schijnt heel gezond te zijn, en goed tegen allergieen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is tegenwoordig bij de toko ,ook kamelen melk te koop!
Wie weet is dat het helemaal.
Succes