Kan iemand mij een goede Islay single malt whisky aanbevelen?

Ik hou vooral van sterke whiskies, vooral de turfsmaak (piety) en de rokerige smaak vind ik erg lekker.

Mijn favoriet is Ardbeg (10 y.o.).
Maar deze vind ik ook erg lekker:

Laphroaig (vooral de quarter cask), Caol Illa, Lagavulin, Bowmore en Jura (is dus een jura, geen Islay).

Soms drink ik ook wel eens Highland Park of Glennfiddich, is ook erg lekker, maar niet echt mijn favoriet.

Kan iemand mij een turfige whisky aanbevelen?
Zijn er nog meer whiskies die wel turfig zijn, maar geen Islay zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het lijkt wel reclame voor whiskey! Je noemt allerlei merken op en vraagt bovendien wat iemand anders kan aanbevelen!
Beetje vreemd.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha, nee ik zoek gwn een nieuwe whisky om te proberen. Ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe smaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe ben je dan aan al die andere merken gekomen? Toch niet via deze site?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kijk meestal rond bij de slijter, ik ken een slijter die veel soorten heeft (de eigenaar zelf is namelijk ook whisky fan).
Ik denk dat ik daar een beetje vaste klant ben geworden, maar de belangrijkste whiskies heb ik daar al gehad, dus daar gaat wel verandering in komen :P Hij heeft zelfs importflessen van 1L (normaal is het 0.7L, 1L word bijna niet geleverd aan Nederland).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien een leuke tip voor je: in Leiden wordt (rond november) jaarlijks het Internationaal Whisky Festival georganiseerd, waarbij alle bekende merken maar ook meer obscure en zeer bijzondere merken zich presenteren en waar je alles kunt proeven. Heel erg leuk! Zie voor meer info: www.whiskyfestival.nl

Antwoorden (1)

Veel islay whiskey blijft er niet over aangezien je ze volgens mij bijna allemaal opnoemt. Maar ik heb nog wel een paar ideeen;
- Finlaggan original peaty
- Bruichladdich peated edition
- Port Charlotte PC6/pc8
- Brora 30 years
En elements of Islay van Ardbeg zijn ook aan te raden