Zit er caloriën in thee (zonder suiker)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
23.9K
Ritsuka
11 jaar geleden
Thee en water kun je prima drinken als je wilt afvallen :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In sommige thee zitten wel wat kcal, maar die zijn te verwaarlozen. Als je bijvoorbeeld van de Lipton een doosje thee koopt staat daar op de achterkant ook de voedingswaarde. Wat ik mij kan herinneren zo 4 kcal per 100 ml. Maar dat ligt er ook weer aan hoe sterk je de thee drinkt etc. Kortom er zitten in de meeste thee soorten vrijwel geen tot weinig kcal.

Antwoorden (4)

Nee, in gewone thee zonder suiker of andere zoetstof zitten geen calorieën.
Amadea
11 jaar geleden
Nee thee is gewoon water met een smaakje, en water bevat 0 kilocalorien..

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus even voor alle duidelijkheid, de smaakstoffen die in t water overgedragen worden, bevatten geen calorien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de praktijk is het antwoord "nee", pure thee bevat bijna geen calorieën, maar het is niet helemaal correct dat thee helemaal geen calorieën bevat.

Het water in de thee bevat geen calorieën, maar de stoffen in de theeblaadjes die in het water oplossen zijn moleculen (complexe suikers, aminozuren, fenolen...) die grotendeels door je lichaam opgenomen worden, en heel erg weinig energie opleveren. Bijna niets, maar toch: ze leveren wel iets. De hoeveelheid van deze stoffen is overigens minimaal. Hoeveel energie exact dat oplevert weet ik niet, maar ik schat dat het niet meer zal zijn dan 1 of 2 Kcal.

Thee levert ook calorieën op een andere manier: simpelweg omdat je het heet drinkt. Dat is ook erg weinig, maar strikt genomen, zijn calorieën die je lichaam niet hoeft te produceren om warm te blijven. Als je een kopje thee van 200 ml drinkt met een temperatuur van 77°C, dan levert dat ongeveer 8 Kcal. Ter vergelijking: een suikerklontje bevat zo'n 20 Kcal.

Dus samenvattend: "helemaal geen calorieën in thee" is niet waar, maar 10 Kcal is bijna niets, in feite helemaal te verwaarlozen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus thee past prima in alle diëten, en is ook heel gezond!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In thee met vruchtensmaak zit een beetje en alle beetjes helpen mee.