Hoe voorkom ik koffie (cafeïne) verslaving?

Wij hebben thuis een hele mooie grote koffiegod, waar we heel trots op zijn, want er komt hele lekkere koffie uit ;) nu is het probleem, ik ben niet iemand die 's ochtends, 's avonds en even tussendoor altijd maar koffie drinkt.

Ik drink meestal als ik thuiskom een kop koffie, maar niet elke dag. Nu wil ik niet hebben dat ik hoofdpijn of iets dergelijks krijg als ik een keer geen koffie drink. Kan dit wel gebeuren als ik zo weinig koffie drink?

Verder zijn cafeïnevrije koffiebonen geen optie, want mijn vader wordt daar niet blij van ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een prachtig woord, de koffiegod. Ik denk dat die veel dienaars heeft ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
we zijn er ook heeel trots op ;) het was een verassing voor mijn vader, op en dag liep hij naar beneden en opeens! boem! =]
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is het geen typfout?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bazorg, je maakt het steeds erger LOL
"op en dag... verassing... koffiegod"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koffiegod was geen typfout, ik vond het wel een leuke manier om koffiezetapparaat te zeggen ;p

Het beste antwoord

Je bént al een koffie verslaving aan het voorkomen, door het simpele feit, dat je zoooooo vreselijk wei-nig koffie drinkt dus. Ik heb vroeger zelf een koffieverlaving gehad.

Om je een indicatie te geven van de hoeveelheid die je dagelijks naar binnen moet werken voor een verslaving: ik dronk 30 mokken! (geen kopjes dus) per dag!

En geloof me dat je daar inderdaad hoofdpijn van krijgt en andere afkickverschijnselen. Toch ben je er zo van "genezen" hoor....

Dus maak je alstjeblieft geen zorgen! Je bent echt prima bezig zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je moet echt wel vaker koffie drinken om zo verslaafd te raken dat je ontwenningsverschijnselen krijgt. Dan moet je dagelijks minimaal enkele koppen koffie drinken. Het aantal is afhankelijk van de grootte van het kopje en de sterkte van de koffie. Verder is het postuur (groot-klein, dik-dun) van de drinker ook van belang. Kleine, dunne mensen zullen eerder aan hun caffeïne quotum zitten dan grote, zware mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verslaafd raken aan koffie gaat wel erg gemakkelijk. Ik ben met maar twee koppen per dag echt verslaafd, als ik een dag geen koffie drink, krijg ik echt knallende koppijn. Maar ik denk dat het vooral de regelmaat is die je verslaafd maakt. Als je toch al dagen overslaat, en dat blijft doen, denk ik dat het zo'n vaart niet zal lopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gemiddeld mens kan zonder problemen twee of drie koppen sterke koffie drinken op een dag zonder problemen. Dan hoef je heus niet bang te zijn voor verslaving of voor hoofdpijn als je een keer overslaat. Dat gaat meer over mensen die achttien koppen koffie drinken. Dus ontbijten met koffie, op het werk de hele dag koffie en 's avonds thuis nog wat.
Geniet jij maar lekker van je koffiegod.

Als je het zeker wil weten, las je af en toe eens een dagje zonder koffie in, en kijk je hoe dat voelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je de hele dag door koffie drinkt ben je al verslaafd. gelukkig voor jou is caffeine meer geaccepteerd dan bijv cocaine.

maar hoewel koffie een gecultiveerde en gevierde verslaving is. zou ik eerst is cold turkey stoppen, om te kijken wat je nu echt mist als je het niet drinkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je zou kunnen doen is afstand nemen van dat koffieapparaat wat jullie hebben staan. Koop van die zakjes of een 100 grams pot cafeïnevrije poederkoffie. Wanneer je dan zin hebt in een kop koffie maak je er voor jezelf één van dat poeder. Heeft je vader daar geen last van en hoef je zelf niet bang te zijn voor een verslaving.
Maar af en toe een kop gewone koffie kan helemaal geen kwaad hoor. Alleen kan je die beter niet 's avonds drinken, want dan kan dat effect hebben op je nachtrust (dat je dan niet zo goed in slaap kunt vallen). Het hoofdpijneffect treedt meestal pas op bij mensen die door de week op hun werk de hele dag koffie drinken. Als die dan in het weekend uitslapen worden ze wakker met een bonkend hoofd.
Amadea
13 jaar geleden
Op de manier waarop jij nu koffie drinkt zal je er niet aan "verslaafd" geraken.

Trouwens, aan koffie zou je verslaafd kunnen geraken.
Cafeïne heeft weliswaar een aangetoond stimulerend effect (bijvoorbeeld op de alertheid) maar er blijkt niet steeds meer van nodig om dat effect te bereiken.

Als je verslaafd bent aan iets, heb je steeds meer nodig, omdat je hetzelfde effect wil bereiken.

Effecten van cafeïne zijn niet te vergelijken met effecten van drugs en alcohol.

Sterker nog, bij hogere cafeïnedoseringen kunnen ook belemmerende effecten optreden, zoals trillerigheid en onrustgevoelens. Deze zijn te onplezierig om het gebruik van cafeïne in hoge dosis te handhaven.

Toegevoegd na 2 minuten:
FOUTJE: De derde zin moet zijn: Trouwens, aan koffie zou je NIET verslaafd kunnen geraken.