Hoe komt men aan de namen "boerenjongens" en "boerenmeisjes" en heeft iemand daar ook leuke recepten van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
7.7K

Het beste antwoord

Boerenjongens is een van oorsprong Fries drankje met rozijnen op brandewijn. De herkomst van het woord is niet helemaal duidelijk. Oorspronkelijk was het drankje vooral op het platteland populair, dus misschien heeft dat ermee te maken. Bovendien werden "eenheden van een zekere hoeveelheid" in het Fries aangeduid als "jonges".

Hier vind je het recept van de jongens:
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/streekgerechten/boerenjongens-rozijnen-op-brandewijn-4143.html

En hier volgen de meiden:
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/nagerechten/boerenmeisjes-3880.html
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, heb leuke recepten gevonden!!

Andere antwoorden (2)

Boerenjongens en Boerenmeisjes - Gronings recept
Boerenjongens en Boerenmeisjes zijn alcoholische drankjes uit Groningen. Het was vroeger, rond 1950, een manier om vruchten te conserveren. Het werd gedronken bij speciale gelegenheden, zoals een bruiloft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet de herkomst niet (tja, nu wel na het lezen van bovenstaande antwoorden) maar ik heb wel een leuk eenvoudig recept:
Giet een pot Boerenjongens- of meisjes af en vang het vocht op. Roer de 'rozijnen' door een bakje mascarpone en voeg het opgevangen vocht toe naar smaak en smeuigheid. Maak er een smeerbaar mengsel van, eventueel honing naar smaak toevoegen en serveer op toast of stokbrood. Heerlijk!