Kan bier bederven?

Op elk flesje staat een houdbaarheidsdatum maar wat gebeurt er dan met het bier na die datum? Als het kan bederven zie je dat niet aan het flesje dus waar merk je het dan aan..ruikt het anders of komt het gewoon het flesje uitgeknald als je dat openmaakt??
:-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
54K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leesvoer:
http://www.scientanova.com/2005/06/08/503-kan-bier-bederven/

Het beste antwoord

melk en bier vallen in de categorie levensmiddelen, je kan ze beiden vers drinken ,of als houdbaar produkt kopen. De meeste mensen vinden verse melk lekkerder dan gepasteuriseerde melk. Zo ook met bier, vers bier [ een tapje ] vinden de meeste mensen lekkerder dan een flesje bier . Het eerste is licht en het tweede meer gepasteuriseerd . De houdbaarheidsdatum is enkel een indicatie die de brouwer geeft omtrent de kwaliteitsgarantie. Kwaliteit en smaak zulenl na die datum zeker teruglopen .

Toegevoegd na 1 uur:
vers is niet gepasteuriseerd en gesteriliseerd is weer heel wat anders [b.v. apperatuur in een operatiekamer]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ten eerste maakt het niet zo veel uit al het bier een paar dagen of een paar maanden over datum is ( ongeveer 6 maanden na datum is het nog te drinken)

Als het bier niet meer zo helder is, schifterig, dan is het echt niet meer goed.
Als je een slokje neemt en het smaakt niet zoals het hoort is het ook niet meer goed. Echt ziek zal je er niet van worden, zeker niet als je het , na een slokje wat niet lekker was, wegkiepert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot enige weken of misschien 2 maanden is het nog wel te drinken,maar daarna echt niet meer! Je ziet het snel als je het flesje opent,het is niet meer helder en het smaakt ook niet meerf ris!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt aan de soort.

Bokbieren drink ik som bewust wel 2 jaar over datum denk aan een chouffe of een ezelbok.

Een standaard Heineken ben ik wat voorzichtiger mee. 3 maanden max.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon bier heeft een te laag alcohol percentage (4-5%) om onbeperkt houdbaarte zijn. Bieren met hogere percentages zijn wel veel langer houdbaar dan de THT datum en soms ook wel lekkerder. Een beetje vergelijkbaar met wijn.

Gewoon bier is enkele maanden na de THT datum nog wel goed drinkbaar. Het is ook makkelijk te testen, als de CO2 eruit is (dus niet sist) bij openen is het bier niet meer lekker / goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een aantal bekenden van mij waren echte verzamelaars van ongeopende biertjes. Deze zetten ze op een boekenplank, totdat er na een tijd een flesje explodeerde en alles vies werd. Dus de houdbaarheid is toch ergens goed voor. Het was wel zo dat de datum meer dan een jaar overschreden was, dus heel strikt hoeft de datum niet gehanteerd te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Hertog Jan, grand prestige. Smaakt nog lekkerder als je hem net als wijn lang en donker bewaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van grand prestige weet ik het niet, maar van wijn wel: verreweg de meeste wijn wordt er bepaald niet lekkerder op als je hem bewaart. In tegendeel. Mensen associëren wijn vaak met wijnkelders waarin flessen jaren of zelfs decennia lang liggen te wachten tot ze op dronk zijn. Maar voor de meeste wijnen, óók echt lekkere kwaliteitswijnen, is meer dan één à twee jaar bewaren alleen maar nadelig voor de smaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn bepaalde rode wijnen die zeker beter smaken na een aantal jaren gelegen te hebben. Maar zoals zoveel, dit geldt niet voor alle.
Na verloop van tijd vindt er uitvlokking van eiwitten plaats. Dit zinkt naar de bodem samen met gistdeeltjes en het bier wordt troebel. Het kan geen kwaad om te drinken, maar lekker is anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is het heel simpel. Je lust je bier nog wel of je lust het niet meer. Zoals eerder gezegd, is sommig bier na de houdbaarheidsdatum nog lekkerder. Bedenk wel dat je bier voor de lekker drinkt. Als je hem niet lust, drink je hem niet op.

Bier dat bedorven is, is echt zuur, heeft soms vlokken en schuimt vaak niet meer. Dat zie je als je het inschenkt en dat ruik je als je de fles opentrekt. Daar hoef je geen kenner voor te zijn. Je kunt nauwelijks per ongeluk bedorven bier opdrinken.

Veel bier is gepasteuriseerd, dus extra verhit. Net als melk. Dergelijk bier is vaak langer te bewaren, maar is net iets minder krachtig van smaak. Sowieso is alle bier ooit een keer gekookt, dus zijn bacteriën al gedood voordat het in de fles kwam. Dit, in combinatie met alcohol, zorgt voor een lange houdbaarheidsdatum.

Houdbaarheidsdata zijn overigens vooral om claims te voorkomen en daardoor erg voorzichtig vastgesteld. Er staat dan ook niet voor niets "tenminste houdbaar tot..." Het is heus niet zo dat het na die dag ontploft of zo.