Moet likeur in of buiten de koelkast bewaard worden?

Verschillende bronnen stellen dat het buiten de koelkast kan, maar dan wel op een koele donkere plaats.
Een probleem echter; ik heb een woonkamer / open keuken met grote glaswanden waar alle kastruimte ofwel met de regelmaat van eb en vloed in de volle zon staat ofwel in de buurt van dingen als de oven zit en een berging waar het gemiddeld een redelijk stabiele 24 graden is.
De meterkast heeft ook niet m'n voorkeur.

Dus kunnen cachaca, bacardi en malibu in deze situatie in de berging staan of toch maar beter in de koelkast bij 4 graden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
68.6K
Amadea
12 jaar geleden
Is 24 graden niet veel te heet voor een berging? Negentien lijkt mij een normalere temperatuur...

Antwoorden (7)

Het beste is dan gewoon in de berging. Eventueel in een kast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit betreft een zoete drank en die gaat niet langer dan een jaar mee. Koud bewaren is altijd beter, maar op tijd uit de koelkast halen als je het gaat consumeren. Dus het is beter te bewaren in de koelkast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
likeur heeft 40% alcohol, dat bederft echt niet in een jaar ook al is het zoet. Geen goed antwoord.
dit zijn een van de weinige producten waar geen houdbaarheidsdatum op staat, door de hoeveelheid alcohol is het heel erg lang houdbaar. maak echt niet uit waar je ze bewaard. en natuurlijk het kan in de koelkast. maar persoonlijk vindt ik ze op kamertemperatuur lekkerder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje afhankelijk van je voorkeur. Persoonlijk vind ik breezer en baileys veel lekkerder uit de koelkast maar dit hoeft niet, het bederft niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan allebei, zowel in de berging als in de koelkast. Het beste is inderdaad op een donkere plaats, maar het hoeft niet persé koud te zijn. Zolang de temperatuur niet boven de 35 graden komt, want dat wordt niet aanbevolen vanwege het kwaliteits-/smaakverlies.
Likeur zoals bacardi, malibu,cachaca smaakt ook koud lekker en er wordt zelfs vaak een klontje ijs aan toegevoegd door de liefhebber.
Zo bewaar ik mijn wodka en bacardi zelf in de vriezer, want het bevriest toch niet en is dan heerlijk koud. Dranken zoals cognac natuurlijk niet omdat zich daarbij de geur en smaak pas ontwikkelen bij
(hand)warmte. Die wordt nooit koud gedronken dus hoeft ook niet gekoeld te staan. Het is dus een kwestie van persoonlijke voorkeur of je hem koud of op kamertemperatuur bewaart. Het maakt de drank zelf niets uit.
amc
12 jaar geleden
in principe is likeur ongeveer 5 jaar na openen onveranderd hetzelfde hou alleen wel de dop erop en het enige wat kan veranderen is de kleur en wellicht wat aroma. voor spirits geld een nog langer houdbaarheidsdatum. uiteraard zal na 5 a 10 jaar er wel een verandering in plaats vinden. maar tegen die tijd heb je de flessen al 10 keer vervangen hoop ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Likeur moet je zeker niet in de koelkast bewaren dan gaat de smaakkwaliteit achteruit.Ik zou de flessen gewoon in de berging neerzetten.