Hoe maken ze dat ijzerdraadje om een champagnefles/kurk ?

zal wel machinaal gaan,maar ben benieuwd hoe dat precies gedaan word.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
5.1K

Het beste antwoord

Een muselet is een ijzeren kapje (agraaf) met ijzerdraad, dat op een fles gezet wordt om de kurk vast te klemmen.

De muselet wordt aangebracht op een fles zolang de wijn nog in de kelder ligt tijdens de tweede gisting tot het moment van dégorgement -dit is de bewerking die er voor zorgt dat de droesem in de flessenhals uit de fles komt- waarna de champagne na te zijn bijgevuld met een likeur/wijn/suikeroplossing haar eigen kurk krijgt en in de handel kan worden gebracht. Over deze kurk plaatst men het muselet, de capsule en als laatste een etiket ter completering. Vroeger zekerde men de kurk door het knopen van een stuk touw, dat met behulp van een mechaniek kruislings in de kurk werd getrokken.

http://www.youtube.com/watch?v=jG0QORch848

muselets, moeten we toch even diep nadenken. Musewat?
Stéphanie legt uit: ‘Een muselet is het ijzeren draadwerk rond de kurk van een fles champagne. Dit zorgt ervoor dat de kurk op zijn plaats blijft, dat de kurk de koolzuurdruk vanuit de fles kan weerstaan. Want die druk is enorm. Ongeveer 6 atmosfeer. Dat zegt de gemiddelde mens misschien niet zoveel, maar dat is om en nabij de druk in de achterwielen van een groot verkeersvliegtuig. Gigantisch dus! Oorspronkelijk was het glas vaak niet sterk genoeg om de enorme druk in de fles aan te kunnen. Toen mousserende champagne net bestond explodeerde soms wel 70% van de oogst! Toen droegen keldermedewerkers zelfs speciale bescherming om tussen de knallende flessen te kunnen werken.