als je (jonge) jenever bestelt komt de ober met glas en fles naar je tafel en schenkt het glaasje tot de rand vol.Waarom is dat alleen bij deze drank?

Normaal gesproken wordt in een horecagelegenheid de (sterke)drank die je bestelt in een glas naar je plaats gebracht.(cognac,whisk(e)y etc.) Bij (jonge) jenever heeft echter bovenstaand "ritueel"plaats. Waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
7.1K

Antwoorden (5)

Normaal gesproken is niet zo vanzelfsprekend in de horeca. Jenever maar ook wiskhy, congac wordt aan tafel ingeschonken om je te laten zien van welk merk of producent het is ! Daar zijn honderden verschillende van . Kijk bestel je grand marnier dan weet iedereen wat dat is want dat is de enige in zijn soort die die naam draagt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op die manier zie je wat je in je glaasje krijgt.
Trouwens, als het goed is doet men dat ook zo met spa rood en spa blauw.
13 jaar geleden
Jeneverglazen moeten traditioneel tot aan de rand afgevuld worden. Er worden/werden ook wel tuitjes geleverd om op de fles te zetten om een dunnere straal te krijgen. Het is niet erg handig om met een tot aan de rand gevuld glas te gaan lopen, dus vandaar.
Ik ga er vanuit dat deze regel door de zuinigheid van Nederlanders in zwang is gekomen. Doordat een jeneverglas een vast volume heeft weet je precies wat je krijgt bij een vol glas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een speciaal jeneverglas vul je tot de rand. en dat is net zoveel als een bodempje wiskey. Elke drank heeft zijn eigen glas. Dat is afhankelijk van het percentage en de oorsprong van de drank.
Cognag moet rollen in het glas, om op temperatuur te komen, dat heeft een groot glas nodig. Jenever drink je in een slok, dus dat gaat in een kelkje.
En tot de rand vullen knoeit, vandaar dat het ter plaatse wordt gevuld, maar dat is ook weer afhankelijk van de kroeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jonge jenever hoor je bij de eerste slok op te slobberen.
dat kan alleen als het glas gevuld is tot aan de rand maar dat is weer moeilijk lopen voor de ober.
dus....