Ik heb biertjes ( Grolsch ) gevonden uit 2006 . Zijn ze nog drinkbaar ?

Een ouwe krat met bier in een kast. Ik ben aan het verhuizen en dit was een aangename verrassing . Maar bederft het bier ?

Toegevoegd na 1 dag:
Nou het smaakte heerlijk . Omdat ik het koel en donker had bewaard , was het bier niet troebel geworden. Ook heb ik gelezen dat Grolsch het bier niet pasteuriseerd. Dus misschien is daardoor de smaak beter geworden. ( Levend gist heeft nog even doorgewerkt ) .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
11K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ik geloof alleen de antwoorders die zeggen dat het bier oneindig houdbaar is . Uiterste houdbaarheid was december 2006. Ik zal morgen verslag doen over hoe het bier smaakte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo zo die kast is lang niet opgeruimd :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iedereen had gezegd dat het bier niet meer gedronken kon worden had ik het weggegooid. Maar er blijken dus mensen te zijn die het gewoon opdrinken . En op marktplaats aanbieden.
Rudolf
13 jaar geleden
Mijn ervaring is dat oud bier pittiger pittiger gaat smaken en persoonlijk hou ik daar niet zo van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou gelukkig dat het smaakte!!

Het beste antwoord

Nee. Pilsners als Grolsch zijn niet langer dan zo'n negen maanden te bewaren. Maar als het toch wilt proberen, kun je een biertje, sorry, Grolsch, uitschenken in een glas. Als het gewoon normaal schuimt en niet schift en Grolsch-helder is, is het tijd om te proeven. Als het ook smaakt als Grolsch is het waarschijnlijk nog gewoon goed, maar ik betwijfel het ten zeerste. Schuif de schuld niet naar mij toe als na consumptie blijkt dat er toch iets niet goed was...
De houdbaarheid van bier hangt ook sterk af van de temperatuur in die kast en of er ook licht bij kan komen. Licht is sowieso funest voor bier (de flesjes zijn niet voor niets donkerbruin of -groen). Bier (en ook Grolsch is bier, wat de reclame ook beweert) bewaar je het beste op een koele, donkere plek.
Zie ook de bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het stond in een donkere kast en ook nog koel ( kelder ) . Ik ga de gok wagen. Proost !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede informatie , leuke site. Ik denk dat Grolsch , als kwaliteits bier , beter lang bewaard kan worden dan andere pils.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ want goldenten maakt mij echt niet wijs dat ze nog lekker zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou eh, proost. En je weet het: de kater komt later... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt ze zijn heel lekker ! Het bier is niet troebel geworden en er is een beetje een whiskey/ sherry smaak bij gekomen. Wel is er minder schuim op het bier . Meer een Engels biertje geworden . Ik heb er twee op ( Hik :-)

Andere antwoorden (13)

lijkt me sterk, maar als je dronken genoeg bent ;)
maar serieus zou het niet proberen
is zo dood als een pier lijkt me
merk je wel als je er 1tje open maakt
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterk bier?
Bier is een van die dingen die niet bederft. De smaak gaat achteruit als het ouder wordt. Daar gaat de houdbaarheid over. Maar een flesje bier is tot in den einde in principe veilig om te drinken.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.goeievraag.nl/vraag/verstandig-bier-drinken-maand-datum.1183
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jou geloof ik .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig maar, opdrinken dus ;) of het qua smaak nog even lekker is laat ik aan jou over!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de link naar de andere vraag geopend en doorgelezen en iedereen zegt dat bier niet bederft , ik geloof je nu helemaal !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou drink smakelijk dan maar, proost!!
Kan je dan nergens de houdbaarheidsdatum vinden?

Maar in ieder geval, wij hadden in november bier dat nog van het WK was, en dat was niet goed meer... Dus ik weet vrijwel zeker dat bier uit 2006 niet goed meer is;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn mensen die expres oud (over datum) bier opkopen via Marktplaats. Vrienden van me drinken het regelmatig met smaak, ik heb ze er nooit ziek van zien worden.
Maar of dit ook voor pils geldt, weet ik niet. Ik kan me niet voorstellen dat je erg ziek van kan worden, hooguit last van je darmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou even naar de tht datum kijken vermoed dat die al lang en breed is verlopen. Ik zou dus geen risico nemen. Flesjes leeggooien en inleveren voor statiegeld. Blijft leuke verrassing maar dan in euro's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bier bederft niet. Het gaat op termijn een beetje naar port smaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijkbaar is Grolsch toch anders dan bijv Heineken. Het bier is niet troebel geworden en het smaakt een beetje Whiskey / Sherry achtig. Als je wilt komen proeven moet je snel zijn , het gaat nu hard !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar, waar waaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad... waar zit je? Ik kom eraan!!! :P
Ik heb ook wel eens bier uit een flesje gedronken dat meer dan 1 jaar overtijd was. Vond de smaak wat minder geworden, maar verder was hij prima te drinken. In principe kan bier niet bederven, dus kun je hem ook na 4 jaar nog drinken. En als de smaak er dan helemaal af is, kun je de flesjes alsnog weg doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het niet meer drinken veel te oud.
Waarschijnlijk nog wel drinkbaar, maar niet meer
erg lekker.
Een vers biertje ( 3 maanden ) is toch het lekkerst, en
zeker Grolsch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom heeft iedereen het hier over 'bier'? Er zit nogal wat verschil in. Pils bederft in principe niet, ik heb ook wel eens pils gedronken dat 4 jaar over datum was, het kan alleen een beetje apart smaken. Bij ander bier, bijvoorbeeld een tripel, rijpt het bier en gaat het inderdaad meer naar port smaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grolsch is zelfs lekkerder als het een beetje over de datum is. Vijf jaar is wel veel, maar je kunt het gewoon drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad , heel lekker , minder bitter . Echt ze zijn heel lekker ! Het bier is niet troebel geworden en er is een beetje een whiskey/ sherry smaak bij gekomen. Wel is er minder schuim op het bier . Meer een Engels biertje geworden . Ik heb er twee op ( Hik :-)
Het alcoholpercentage van bier is dermate laag, dat het bier niet eeuwig te bewaren is. De fabrikant zet niet voor niet een uiterste goubaarheidsdatun op het flesje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heb pas een blik witte bonen in tomatensaus geopend uit 2001, prima te eten! Heb ook al een biertje gedronken die een x aantal jaar over datum was, smaakte eerlijk gezegd toch wel behoorlijk alcoholisch als het waren een kanonnetje, dus was wel prima binnen te houden..

Ik zou zeggen proef en gij zult weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee bier blijft maar 1jaar goed maximaal maar als je het probeert mag ik een deel van je erfenis hahaha geintje