iedere avond 1 glaasje port, gezond of niet?

mijn moeder beweert dat 1 glaasje port gezond is.. ik weet het niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
35.5K

Het beste antwoord

Alles met mate, maar..... en ik denk dat dit ook voor port geldt:

•Twee of meer glazen rode wijn per dag kunnen een flinke hoeveelheid loopneuzen besparen. Wie twee of meer glazen rode wijn per dag drinkt, zou volgens onderzoekers van de Harvard School of Public Health bijna de helft minder verkoudheden te verduren krijgen.
•Collega-wetenschappers van de American Geriatrics Association toonden aan dat wijn ons in zekere mate beschermt tegen de oogaandoening macula degeneratie.
•Rode wijn verhoogt de goede cholesterol (HDL) en beschermt tegen hart- en vaatziekten. Rode wijn is bovendien rijk aan antioxidanten. Deze antioxidanten kunnen de oxidatie van LDL-cholesterol afremmen. Kies daarvoor wel voor de juiste druiven: Cabernet Sauvignon, Pinot Noir of Merlot.
•Wijn als medicijn tegen Alzheimer: Aan twee verschillende Amerikaanse onderzoeksinstituten werden bewijzen gevonden dat de anti-oxidant resveratrol de ophoping van eiwitten in de hersenen tegen gaat en zo de kans op Alzheimer kan verminderen.
•Uit onderzoek is gebleken dat het drinken van rode wijn de kans op longkanker bij rokers en ex-rokers verkleint. Rokers die minstens één glas per dag drinken, hebben zestig procent minder kans om longkanker te krijgen dan mensen die nooit rode wijn drinken. Bij witte wijn is effect niet aanwezig.
•Polyphenolen, of plantaardige chemicaliën, zijn in relatief hoge niveau’s terug te vinden in rode wijn. Polyfenolen worden verondersteld om de niveaus van gas-stikstofmonoxide te stimuleren in het bloed. Die maken de bloedvaten wijder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zolang ze het bij 1 glaasje houdt en ze voelt zich goed, weinig ziek.. Waarom niet dan? Met zegt dat 1 glas wijn per dag ook goed is. Zolang het maar niet uit de hand loopt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan kun je het niet meer drinken :)
als je s'avonds een glaasje port of een een andere alcoholische drank drinkt kan dat best wel gezond zijn.het schijnt vooral goed te zijn voor het hard en de bloedsomoop,op zich begrijpelijk van alcohol word je boed wat dunner.ook is kan het goed zijn als iemand die lekker een gassje drinkt er ontspannen van word en zich er lekker door gaat voelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is heel veel tegenstrijdige informatie te vinden. Kijk je op websites vanuit de wijn- of alcoholindustrie, vind je honderden berichten over wat er allemaal gezond aan zou zijn; kijk je naar informatie van officiële instanties, kom je juist tegen dat het helemaal niet voor iedereen gezond is.

Wat mij de meest betrouwbare conclusie lijkt:
Elke dag wat rode wijn is gezond, maar alléén voor mannen boven de 40 jaar, omdat voor hen een verlaagde kans op hart- en vaatziekten een gezondheidsvoordeel vormt.
Voor mannen ónder de 40 én voor vrouwen van élke leeftijd wegen de gezondheidsnadelen van alcohol zwaarder dan de verlaagde kans op hart- en vaatziekten.
Voor vrouwen met name omdat dat glaasje drank een verhoogde kans op borstkanker geeft.

Als je moeder door andere factoren een hoge kans op hart- en vaatziekten heeft, dán zou het kunnen zijn dat het voor haar mogelijk wel gezond is, hoewel er waarschijnlijk genoeg andere maatregelen zijn die haar kans op hart- en vaatziekten verlagen zónder haar kans op borstkanker te verhogen, en dus gezonder zijn.