Waarom moet je kotsen bij teveel alcohol?

Bijvoorbeeld een paar shotglazen... Want 8 shotglazen is nog niet eens een liter en je maag zit dan nog lang niet vol

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
8.5K

Antwoorden (6)

De lever werkt niet zo snel dus als je heel snel drinkt moet t eruit, of je hersenen kunnen er niet tegen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je lichaam wil het vergif (de alcohol) kwijt. Daarom ga je kotsen bij teveel alcohol maar ook bij teveel slagroom of zoiets ga je kotsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je evenwichtsorgaan niet meer functioneert. Daarom kun je ook niet normaal lopen. Je evenwichtsorgaan geeft dan aan je hersenen door dat alles draait en beweegt en dan moet je kotsen:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je lichaam dat vergif kwijt wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overgeven is de natuurlijke afweer om voor het lichaam 'vergif' uit de maag te verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alcohol prikkelt het slijmvlies van de maag. Als je in korte tijd veel drinkt, raakt het slijmvlies in de maag geïrriteerd. De maag wil de alcohol dan zo snel mogelijk lozen, de maagwand trekt samen en de drank gaat vervolgens langs de ingang weer naar buiten: je moet overgeven.

Hoe kun je overgeven voorkomen?

Natuurlijk door weinig te drinken.
Door een goed gevulde maag.
Door geen pittig gekruide gerechten te eten voordat je drinkt