waarom zit er op een fles water uit de supermarkt een houdbaarheidsdatum? Water heeft dat toch niet nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
2.8K

Antwoorden (6)

Zeker wel, ook water bederft een keer.
In water zitten micro-organismen en na een tijdje gaan deze zich vermenigvuldigen en onder invloed van licht ontstaan een soort algen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na 30 dagen is water niet meer vers hoor. Zeker niet in een fles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In nederland is het verplicht om op voedingsmiddelen een houdbaarheids datum te vermelden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn meerdere mogelijke antwoorden:
* tegenwoordig moet gewoon op alles een houdbaarheidsdatum staan, vaak is dit bij wet bepaald, zeker voor voedingsmiddelen. Soms zet een fabrikant er gewoon een datum op, vooral bij erg lang houdbare producten. Bij zeep e.d. is het natuurlijk nog krommer ;-)

* Alleen als je bronwater 100% steriel verpakt, is het oneindig houdbaar.

* op sommige waren geeft de datum aan, tot wanneer het product nog de verwachte eigenschappen moet hebben. Bijvoorbeeld vitaminen of smaak, die tot die datum behouden blijven, maar daarna niet meer gegarandeerd zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de diepte waar het bronwater in de bodem opgeslagen ligt heerst een bacterievrij milieu zonder licht en zuurstof,als het bronwater gebotteld word word het voordien bewerkt en komt het in aanraking met lucht en andere materialen,deze kunnen besmet zijn met bacterien waardoor je een potentiele besmetting krijgt van het water, daarbij wordt het bijna altijd gebotteld in een kunstof fles die ook nog een zuurstofdiffuus is waardoor je uitwisseling krijgt met de buitenlucht, door al de handelingen met machines zoals pompen,bottelmachines etc heb je dus een gerede kans dat er hier of daar een bacterie met het water in aanraking komt en dat het water in smaak en veiligheid achteruit kan gaan,waardoor er een uiterste houdbaarheidsdatum op de fles gezet moet worden,zoals trouwens bij alle llevensmiddelen middels een europese regel verplicht is.

Met dank aan oribatei
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou, als je water t lang bewaard komen er witten vlokken in. bleh :(