Hoe komt het dat een theezakje dat je in een beker vers gekookt water laat zakken direct naar beneden zakt en dat 'ie als je dat bij een beker koud...

...water probeert een beetje halfslachtig bovenaan blijft drijven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
3.1K

Antwoorden (3)

Heet water heeft een lagere dichtheid dan koud water. De hoogste dichtheid heeft water overigens bij 4°C.

Toegevoegd na 6 minuten:
Voorbeeld: Een paperclip "zinkt" sneller in water (lage dichtheid) dan in slaolie ( hoge dichtheid)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Warm water wordt door de droge thee sneller geabsorbeerd dan koud water en dus wordt het zakje sneller zwaar en zinkt het eerder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat warm wate reen lagere oppervlaktespanning heeft dan koud water. Het zakt er dus makkelijker doorheen, waardoor het zakje meteen kans krijgt zich te vullen, en dan komt het echt niet meer boven.

Koud water heeft een veel hogere oppervlaktespanning, waardoor er veel meer op blijt 'drijven'. Zoals een theezakje bijvoorbeeld.

Als je het theezakje op het koude water legt, zal het na verloop van tijd, doordat het water er in doordringt, ook naar beneden zakken, maar dat duurt even. Zou je het water tussentijds verwarmen, dan zul je zien dat dat veel sneller gaat, omdat het verwarmen de oppervlaktespanning wegneemt. En in bijna kokend water is het dus meteen plons.

Warm water heeft gewoon minder draagkracht dan koud water.