Hoe kan je zien of je tanden schade hebben opgelopen van de frisdrank?

Mijn tanden hebben witte plekken aan de zijkanten, niet heel erg maar een klein randje aan de zijkanten.
Ook zijn ze aan de onderkant een klein beetje doorzichtig.
Mijn tandarts ontwijkt mijn vraag maar maakt er ook geen opmerkingen over.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.4K

Het beste antwoord

Er kunnen 2 oorzaken zijn voor witte vlekjes op de tanden.
*ophoping van glazuurkristallen of
*een teveel aan fluorose (teveel fluoride)meestal uit de kindertijd.
Ze zijn in beide gevallen onschadelijk
Als je het vervelend vind kan je ze vanaf 18jaar laten bleken bij de tandarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Over het algemeen lopen je tanden geen schade op door het drinken van frisdrank, mits je je tanden dagelijks poetst. De bacteriën krijgen zo niet de kans de suikers om te zetten in zuren die schadelijk zijn voor je tanden.
Alleen cola bevat een grote hoeveelheid zuur die schadelijk zou kunnen zijn voor je tanden, en kun je dus beter niet teveel drinken. Maar dagelijks poetsen zou voldoende moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kenmerken

Doffe en gladde tanden / kiezen in beginfase
Bij langdurige tanderosie is verdwijning van het tandglazuur mogelijk. Het lichtgeel gekleurde tandbeen (dentine) wordt dan zichtbaar.
Vullingen gaan bij vergevorderde tanderosie boven het tandoppervlak uitsteken.
Dunner glazuur maakt tanden en kiezen gevoeliger voor warmte en kou.

Het zijn de zuren die in frisdrank zitten die de schade veroorzaken. Nooit tanden poetsen direct na het drinken van die dranken, ook citroen of sinas.
Je verspreidt zo het zuur tussen al je tanden. Beter een half uurtje tot een uur wachten tot het speeksel het zuur geneutraliseerd heeft.