Het onderstaande geldt voor melk, maar ik mag aannemen dat het voor chocolademelk niet anders is:

Spoel de pan waarin u melk wilt koken, eerst met koud water om. U voorkomt dan aanbranden van de melk. Overkoken van de melk voorkomt u door de rand van de pan in te smeren met wat boter. Breng de melk al roerend aan de kook en blijf bij het afkoelen ook roeren. De kooksmaak wordt dan voorkomen en u krijgt geen vel op de melk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

opwarmen maar niet laten koken als er een velletje op komt is hij toch te heet om te drinken dus zo warm hoeft die niet te worden :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je melk en chocolademelk kookt, komen er vaak vieze velletjes op. Dit kun je voorkomen door hete (chocolade) melk met een ijsklontje te laten schrikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vel ontstaat doordat er aan de oppervlakte van de (choco)melk water verdampt en eiwit achterblijft. de eiwitten gaan klonteren waardoor het vel ontstaat.
Als je geen vel wilt zal je de verdamping terug moeten dringen en dat doe je bijvoorbeeld door de chocolademelk goed af te dekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slagroom op doen ; ))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik herken het enorme probleem ; )
Hoe je het velletje op warme melkvloeistoffen kunt voorkomen: kloppen, kloppen, kloppen. Bij melk kun je flink kloppen tot er schuim op komt. Bij chocolademelk gewoon normaal blijven kloppen. Zit de chocolademelk al in een kopje, dan de oppervlakte in beweging blijven houden door te roeren met een lepeltje of er meteen slagroom op doen.
Vellen bij pudding en pappen kun je voorkomen door er meteen suiker overheen te strooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de hete chocolademelk te consumeren,voor het velletje zich gevormd heeft, voorkom je deze brandende kwestie. Het branden van de kwestie zal zich dan verplaatsen naar je mond/tong.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Blijven roeren en opdrinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies +