Mag ik met 8 kersen bonbons en een glaasje rode wijn op, nog rijden?

ik heb afgelopen 4 uur een stuk of 8 kersen bonbons op en een glaasje rode wijn. Nu wil ik een kennis naar huis brengen want de taxi kan pas na middernacht komen. Zou ik nog mogen rijden? En zo nee, hoe lang moet ik dan nog wachten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.8K

Het beste antwoord

denk wel dat je nog mag rijden, maar of je er verstandig aan doet?
nee dat denk ik niet.
ben zowiezo een voorstander van een geen druppel alcohol, maar gezien de wet denk ik wel dat het mag.
als het nog gezellig is, wacht dan nog lekker een uurtje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja hoor dat mag. Zag laatst bij brainiac op tv dat ze gingen kijken of je dronken wordt van die bonbons, die gene had er al 40 op en dat was nog geen eens 1 glas wijn als je t vergelijkt met de percentage. Dus je kan nog gewoon verantwoord rijden:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een glaasje wijn is na een uurtje al afgebroken,en de kersen bonbons zit zo weinig alcohol in dat die bijna geen invloed hebben.
Je zou ze bijna achter het stuur nog mogen eten.
Dus je mag gewoon de weg op met je auto.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een glas wijn zal in zo'n anderhalf uur voor het grootste deel zijn afgebroken en die bonbons zijn samen nog geen half glas.
Als je het niet op het laatste nippertje op hebt en je hebt lekker gegeten (niet overeten) dan zie ik geen probleem.
Wel thuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is ongeveer 11/2 glas wijn in 4 uur. Dat geeft geen problemen, dus breng je kennis maar naar huis.
Wel is het bij ons pas begonnen te sneeuwen, dus voorzichtig aan.

Een geheugensteuntje:
Het tempo waarin iemand drinkt en de pauzes die worden ingelast, is bepalend voor het promillage alcohol in het bloed.

Dus bij benadering:

1-3 glazen (0 - 0,5 promille): Ontspannen - ontremd - vrolijk
Je polsslag en ademhaling versnellen. Je krijgt een warm gevoel. Smaak, reuk en gezichtsvermogen gaan achteruit en je voelt minder pijn. Je eetlust neemt toe en je moet vaker plassen.

3-7 glazen (0,5 tot 1,5 promille): Aangeschoten - tipsy
Stemming en gedrag veranderen duidelijk. Je overschat jezelf. Je geheugen, reactiesnelheid en coördinatie verminderen en het beoordelen van situaties gaat moeilijker. Links en rechts van je gezichtsas neem je steeds minder waar (tunneleffect ).

7-15 glazen (1,5 tot 3 promille): Zat - dronken
Alle eerder genoemde effecten versterken. Ook ga je je overdreven emotioneel gedragen en je zelfkritiek verdwijnt. Je gezicht wordt rood, zwelt op en je pupillen vergroten. Je kan misselijk worden en braken.

15-20 glazen (3 tot 4 promille): Laveloos
Je zintuigen verdoven en je bent in de war en afwezig; wat je hoort en ziet dringt nauwelijks tot je door.

20-25+ glazen (4 promille en hoger): Knock-out
Je ademhaling en polsslag vertragen zo sterk dat je in coma kunt raken en zelfs kunt doodgaan: je ademhaling stopt of je krijgt een hartstilstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook ik ben voorstander van, geen alcohol als men nog de weg op gaat.

Het kan niet echt kwaad.

Houdt er wel rekening na het eten van kersenbonbons kan de blaastest wel negatief voor je uitpakken.

De hoeveelheid alcohol is weliswaar klein, maar als er maar een korte tussen het eten van de bonbons en de blaastest zit, bestaat de kans dat de meter vreemde resultaten geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Druk nog even een glas Spa Rood voor je vertrekt, dat vult vocht aan. Alcohol onttrekt vocht aan de hersenen.
Ik zou er wel mee gaan rijden. Ook als je aangehouden wordt, na de Spa, is er geen probleem te verwachten.

De uitzondering is, en dat kun je alleen zelf weten, als je extreem gevoelig bent voor alcohol en gewoonlijk al na een glas de gevolgen voelt. (vooral ontremd raken is gevaarlijk). Rijd in ieder geval voorzichtig.

Toegevoegd na 40 seconden:
Drink ipv Druk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor dat kan makkelijk je lichaam breekt de alcohol van 1 consumtie in ongeveer een uur af de bonbons samen met het glas wijn doen er samen dus ongeveer anderhalf uur over om weer uit je systeem te zijn.
met een alcoholische comsumptie mag u nog auto rijden dus er is geen bezwaar om nog de weg op te gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens je profiel en ook enigszins uit de vraag blijkt dat je een vrouw bent.
Bij vrouwen liggen de waardes anders dan bij mannen.
Reden: vrouwen zouden relatief minder vocht in hunlichaam hebben dan mannen.
Als de gegeven waarden gemiddelden zijn, dan zijn die voor een vrouw dus lager omdat een vrouw gevoeliger is voor alcohol.