Wat bedoelt men met duurzame koffie?

Zou dat dan koffie zijn volledig duurzaam gecreëerd? Dat is toch vrijwel onmogelijk in de praktijk om ieder proces duurzaam te laten verlopen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken

Het beste antwoord

Duurzame koffie is op een eerlijke manier verbouwd en de koffieplanters zijn niet uitgebuit en hebben een goed salaris ontvangen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Duurzame koffie

Duurzame koffie heeft inmiddels verschillende vormen aangenomen. Zo is er Fair Trade, milieuvriendelijke, biologische en duurzame koffie op de markt. Duurzame koffie voldoet in ieder geval aan de volgende elementen: een biologische en milieuvriendelijke productie, een eerlijke producenten- en consumentenprijs en zowel de consumenten als de producenten nemen hun maatschappelijke verantwoording
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja het duurzaam produceren is een lastig proces. Maar het schijn te kunnen. Hieronder een link met een mooi verhaal over duurzaamheid
13 jaar geleden
Duurzaam is een term die te pas en te onpas wordt gebruikt. Zo is er duurzame energie, duurzame vis, en zelfs duurzaam beleggen. Het is tegenwoordig meer een reclamekreet, want als je op de hagelslag "duurzaam" zet, dan verkoopt het beter, en kun je er ook meer geld voor vragen.

Zo is het in theorie mogelijk, dat op een pakje diepvries-vis "duurzaam" staat, alleen om het feit, dat er genoeg van die vis is. Maar dat de mensen die werkzaam zijn in die industrie onderbetaald worden, en dat er sprake is van een enorme bijvangst, die weggegooid moet worden. Het woord "duurzaam" slaat dan alleen maar op het feit, dat er geen sprake is van overbevissing.

Zelfs een bank die alleen maar weigert om te beleggen in kernenergie, noemt zijn beleggingsbeleid al duurzaam, terwijl er toch belegd wordt in goudmijnen waar de arbeidsomstandigheden treurig zijn.

Veel beter is het, om het woord duurzaam te vergeten en te kijken naar een keurmerk of certificaat. Dan kun je er veel beter achterkomen, waar dat product aan moet voldoen. Max Havelaar, ECO, Bio, FSC etc.. Op die manier kun je zelf bepalen wat voor jou duurzaam is en wat niet, en ben je niet overgeleverd aan loze kreten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha! Ik bedoelde het ook niet persoonlijk hoor!
Meer in het algemeen.