Waarom heb je voor sommige soorten bier een speciaal glas?

Zo zal een vaste Palmbier drinker zijn bier niet uit een kleintje drinken.Smaakt het bier uit het ene glas anders dan uit het andere glas?(misschien domme vraag,maar ik ben geen bierdrinker)

Toegevoegd na 12 uur:
Zoals ik uit sommige antwoorden heb kunnen lezen,komt dan de smaak en de geur beter uit.Maar dan is de volgende vraag natuurlijk...Waarom is dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
3.9K

Het beste antwoord

geur en smaak komen beter tot hun recht in een glas dat past bij het bier
zoals je zei, je drinkt geen Palm uit een fluitje, en je drinkt ook geen pilsje uit een witbierglas

Toegevoegd na 12 uur:
dat komt door de vorm van het glas, die houdt het aroma binnen bv bij een bol glas voor cognac, het zou sneller vervliegen in een recht glas om minder kans krijgen om zn aroma vrij te geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ha, een pilsje uit een witbier glas (dikwandig glas) staat me dan weer tegen maar ik zie geen probleem met een Palmpje in een fluitje, ik herinner me zelfs uit mijn stamkroeg dat het niet ongebruikelijk was om een fluitje Palm te bestellen als ze het onder de tap hadden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zonde van het heerlijke aroma van de palm als je dat uit een fluitje drinkt, maar dat was misschien in studententijd en dan mikt het niet zo nauw :-), zolang het maar bier was

Andere antwoorden (7)

Het is voor het grote deel, reclame voor het biermerk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Zoals je voor wijn een ander glas gebruikt dan voor whiskey, zijn er voor verschillende bieren ook verschillende glazen, omdat de smaak / geur dan optimaal tot zijn recht komtn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je (goed) bier moet beleven
En bij een goede beleving past een speciaal glas gemaakt voor dat goede bier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om extra inkomsten te genereren. Ik drink al jaren Kanon van Grolsch, maar in een speciaal Kanon glas is het niet half zo lekker als in een fluitje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat maakt het 'speciaal' bier. Dat gaat dan ook vanzelf heel speciaal smaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veelal is het gewoon om apart en mooi (merk eigen) doen, Palm bier kan je gewoon uit een kleintje of een bokaal drinken. (hoewel ik de tapregels van Palm er op zou willen nalezen.)

Wat in bier en glas zou kunnen meespelen is hoe het schuimt en hoe je het graag zou willen zien schuimen, stel je tapt Heineken onder de gebruikelijke Nederlandse tapdruk in zo'n Engels pint glas dan krijg je een schuimzooi.

Over tappen gesproken het Koninck bier en glas waren ooit wel specifiek op elkaar afgestemd, het idee was dat de tapdruk erg laag was en dat je het typische Koninck bokaaltje er onder zette en dan kreeg je een prachtig biertje.

Maar vrij weinig horeca was willig om een tapkraan aan te passen en toen kwam Konnick met 't prinske (sp?) wat wat makelijker tapte onder de hogedruk tappen.

Wat ook nog een glasvorm zou kunnen bepalen is dat het handig is als je een kuiltje onder in je bierglas te hebben om je gisting in op te vangen, een mooi rond bokaaltje is daar ideaal voor, in de betere gistende biertjes is het de moeite waard om je gisting onder in je glas te laten rusten en er aan te snuffelen en als je het goed vind op te drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk persoonlijk dat het aan de simpele kant van de reclame zit. Los van het logo dat erop staat, als je langs loopt en je ziet iemand een palm, bavaria, bokbier, trappist, witbier etc uit een normale vaasje drinken dan trekt het jou aandacht niet.. maar zie je iemand een kriek, bokbier of trappist drinken uit de glazen vh merk.. dan trekt het gelijk jou aandacht van.. welk bier is die?

Op die manier kunnen ze zichzelf onderscheiden in de bierenwereld.

Toegevoegd na 2 uur:
Kan ik wel begrijpen, tot op een zekere hoogte. Als je een bierglas neemt en je schenkt er whiskey in. Ja.. dan ruik je de bier geur door de whiskey geur heen! En dat zal je vast ook hebben met smaak..

Maar denk niet dat als je een nieuwe bierglas neemt, en je schenkt er whiskey in.. zou het geen verschil maken qua smaak noch geur.

Wel aan het gevoel van wegdrinken.. want je bent het (volgens je hersenen) aan het drinken vanuit de verkeerde smaak.. dus drinkt het minder lekker weg.. maar dat is tussen de oortjes..

Zo denk ik erover..