Moet je na de pulpgisting wel of geen campden tablet toevoegen?

Aan het einde van de pulp gisting moet eea overgeheveld worden, en dan de pulp geperst. Moet ik nu de half-vergiste most beschermen mbt een campden tablet? En dan daarna weer nieuwe gist toevoegen?

Toegevoegd na 3 uur:
[dit is overigens voor 20l rode wijn welke ik maak]

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
1.7K

Het beste antwoord

Zie hieronder:

Plukken van de druiven

ontstelen, waarbij alleen onaangetaste druiven mogen worden gebruikt
kneuzen van de druiven (met kneuzer of stamper)
opvangen in een kunststof vat of ton (open aan de omgeving)
toevoegen gistvoedingszout Nutrisal Vinoferm (3-6 g/10 liter)
toevoegen van gist (bijvoorbeeld Bioferm Rouge of Siha 7)
toevoegen pecto enzyme II super (3gr/10 liter)
toevoegen rohament P Super voor extra kleurextractie (5gr/10 liter)
GEEN SULFIET toevoegen !!!!
eventueel kristalsuiker toevoegen (vlgs Oechsle tabel)
zorg dat de toe te voegen gist dezelfde temperatuur heeft als de most
vat afdekken met kaasdoek of theedoek tegen fruitvliegjes
laten gisten op 25°C
regelmatig doorroeren van de druivenbrij, onderdompelen hoed
7 á 8 dagen laten weken en gisten (afhankelijk van de kleur
persen in kunststof vat
sulfiet toevoegen (40 miligram/liter = 0.04 gram/liter)
in glazen gistingsfles(sen) of rvs vat overtappen (goed afvullen)
onder waterslot zetten
na 1 maand overhevelen naar schone fles(sen) met waterslot, opnieuw toevoegen sulfiet (40 miligram/liter = 0.04 gram/liter)
aantal maanden laten rusten en bezinken
bottelen
laten rusten en

genieten van het eindresultaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens Wikipedia - want als geheelonthouder heb ik er weinig kaasvan gegeten - worden Campden-tabletten behalve voor de aanvankelijke ontsmetting ook gebruikt tegen het einde van het fermentatie-proces om het fermenteren te stoppen voordat alle suiker is omgezet door het gist, teneinde de hoeveelheid zoet in het residu in de hand te houden. De balans tussen zoet, droog en strak is een kwestie van smaak natuurlijk, en juist daarin herken je de hand van de wijnmaker / maak je een wijn individueel.

Wil je dus een wat zoetere wijn, dan kun je tegen het eind van het gistingsproces nog een campden tablet toevoegen. Hou je juist van hele strakke droge wijn, dan laat je alle suiker vergisten en moet je juist geen tabletje toevoegen.