Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar kan is allemaal toonladders vinden voor gitaar in alle posities?

Ik wil gaan soleren op de gitaar en ik weet dat je daar toonladders voor nodig hebt. Ik heb op internet gezocht naar de pentatonische toonladder maar kon alleen in de toonladder in E vinden(link onderin). Is er een manier op dat zelf uit te zoeken(vanaf de E ofzo) of is er(nog makkelijker) een website.

Alvast bedankt,
Matjo

http://www.nl-guitarlessons.com/toonladders-e-mineur-pentatonisch-5-posities/

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het mooie op de gitaar is dat je de hele zaak gewoon op kunt schuiven. Je hebt hier E mineur pentatonisch. Wil je naar F? Alle vingerzetting 1 fret omhoogschuiven. Wil je A? Dan 5 omhoog.

Misschien het makkelijkste om met 1 patroon te beginnen: op jouw website de vingerzettingen voor de 12e positie. De 12e fret laagste snaar (en hoogste) is je grondtoon: de E. Speel je in C? Zoek dan waar de laagste snaar een C geeft (8e fret) en speel exact hetzelfde patroon aan vingerzettingen.

Ik hoop dat dat iets helpt ;-). Als basis is dit een heel goede toonladder. Als je er handig mee bent kun je hem uitbreiden met blue notes, chromatische noten, andere toonladders, etc. etc. Maar eerst moet je dit in je systeem krijgen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hieronder een fijne site met allerlei backingtracks. Alle popliedjes kun je meespelen met de pentatonische toonladder, hoewel je soms misschien tijdens een nummer moet wisselen tussen twee toonsoorten. Begin eens met de bluesjes ;-).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij de popschool Maastricht vind je al dit soort handige tabellen van toonladders en grepen op de website. Zie http://www.popschoolmaastricht.nl/college_gitaar_ladders.php
(Lees meer...)
Amadea
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding