Welke muziekstukken passen het best in het Classicisme?

Ik moet voor school een werkstuk maken en dat doe ik over het Classicisme, en ik moet daar ook een paar muziekstukken bijvoegen en analyseren. Maar ik heb geen flauw idee welk muziekstuk ik het beste kan doen. Ik weet wel dat ik het beste iets kan doen van Mozart, Haydn of Beethoven. En hoe zoek je zoiets op youtube? Want ik moet er ook een cd bijdoen waar de stukken opstaan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
2.3K

Het beste antwoord

Hier uitleg van het classicisme in de muziek.
http://www.muziekstromen.nl/index.php?swa=classicisme

Als je een typisch classisistisch muziekstuk wilt analiseren zou ik een Haydn-symfonietje nemen of zo en dan steeds het eerste deel. Je kan er zeker van zijn dat die in de Sonatevorm ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Sonatevorm ) staat, dat een typisch classiscistisch verschijnsel is:

(Evt. inleiding) - Expositie - Doorwerking - Reprise - (evt. Coda)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Denk klassiek.
zie bron.

Toegevoegd na 2 minuten:
Typ klassiek in zoek en kies maar uit.
Bedoel bij you tube.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.muziekstromen.nl

Misschien kun je op deze site wat inspiratie vinden.
Je kunt er veel muziekstukken vinden en beluisteren van diverse klassieke componisten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het classicisme is het tijdperk waar de klassieke muziek haar naam aan te danken heeft.
Doordat het classicisme echter vrij kort duurde, zijn er maar twee namen die de muzikale lijst écht aanvoeren: Mozart en Haydn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me aansluiten bij het antwoord van Tristan, het was slechts een korte periode tussen Barok en Romantiek in zo'n 60 jaar 1750-1810
Over klassieke muziek is ongelooflijk veel te vinden, bladmuziek te downloaden en mp3 te beluisteren.
Ik geef je alvast een link waar je kunt beginnen :

http://www.classical-composers.org/

Het is een klassieke componisten database, met alle muziek, alle klassieke muziekstromen en het meeste op bladmuziek.

Als je de periode 1750-1810 aanhoudt, als werkperiode van de componist, zit je meestal wel in het classicisme.

Idd. Franz Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Luigi Bocherinni (enfin deze laatste was bijna een kopie van Haydn)
Maar er zijn heel veel componisten die iets minder bekend zijn en daardoor ten onrechte minder bemind....

Succes met je werkstuk, mooi onderwerp en het wordt vast mooi :)