Ik wil voor een goede vriend een oude klarinet kopen, waar moet ik op letten?

Ben op marktplaats aan het zoeken, maar heb geen idee waar ik op moet letten. Wat is het fijnste; kunststof, hout of metaal? Bes, Es, of C? Een bepaald merk of land? Hoe ouder hoe beter? Of juist niet? Wat moet er allemaal bij zitten? Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
In het verleden heeft die vriend al een tijdje klarinet gespeeld, maar da's al lang geleden. Qua klarinet spelen noemt hij zichzelf een beginner. Hij heeft wel verstand van instrumenten, dus ik wil niet met één of ander stom ding aan komen zetten. Ik kan het niet aan hem zelf vragen, want het is als verrassing bedoeld.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
3.6K

Het beste antwoord

Je moet nooit zomaar een klarinet kopen.
Degene die hem gaat bespelen moet hem zelf ook uitproberen namelijk. Dus misschien toch liever samen op pad. zo niet, zorg dan dat je wel kunt ruilen.

Als je vriend al een tijdje klarinet speelt komt het gevoel waarschijnlijk vrij snel weer terug.
Het beste is om gewoon een houten klarinet te nemen. Kunststof heeft minder mooi (schel) geluid.
Het beste is een Bes-klarinet, dit is ook de meest gangbare.
Hiernaast heb je ook nog een Es-klarinet (is een soort verkleinde versie van de Bes-klarinet maar met een veel hoger geluid, en er is veel minder muziek voor beschikbaar) een alt-klarinet en een bas-klarinet.

Ik heb zelf een buffet-crampon klarinet (frans merk). Deze is voor een gemiddelde speler heel goed te doen en je hebt ze in verschillende prijsklasses. Ik gebruik niet het originele mondstuk, maar 2 andere. Het mondstuk B45 is heel goed bespeelbaar voor redelijke klarinettisten en geeft een mooi warm geluid. Het hangt er ook vanaf welk rietje je gebruikt. Beginnende spelers beginnen vaak op rietje sterkte 2, en schuiven door via 2 1/2 naar 3 of zelfs soms hoger. Overigens zijn er franse en duitse rietjes, dit hangt af van welk mondstuk je hebt (goe dlaten informeren!!)

Als je besluit om een oude klarinet te kopen kun je het beste wel bij een muziekzaak deze laten nalopen op eventuele mankementen. Een klarinet heeft een hoop kleppen met polsters. Deze moeten allemaal perfect sluiten.

Een heel leuk boekje met info over de klarinet is Tipboek Klarinet van Hugo Pinksterboer (uit de tipboek instrumentenserie). Kost ongeveer 10 euro, en er staat heel veel in.

Laat je in ieder geval geen kat in de zak verkopen. Als je een hele lage prijs voor een 2de hands klarinet moet betalen kun je ervan uit gaan dat het niet echt een hele goed is/zal zijn.

Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Persoonlijk vind ik een houten het fijnste. Nadeel is dat die eigenlijk regelmatig in de olie moet.

Het mondstuk is het belangrijste bij de klarinet die je koopt als je in 'de verassingshoek' er een koopt.Dit is echter dusdanig persoonlijk, dat je hem beter zelf later nog een mondstuk kan laten kopen.

Als je een tweedehands koopt si het belangrijk dat alle veertjes & kleppen nog goed zijn. Een oude klarinet die niet onderhouden is heeft daar snel problemen mee, en dan moeten bv de viltjes op alle kleppen vervangen worden voor je er fatsoenlijk op kan spelen.

Ik zou zoeken naar een afdankertje van iemand die ene paar jaar les gehad heeft. Echte goede klarinetten worden ook snel echt duur, en dat lijkt me niet iets voor een verassing..