Hoe heet het lied dat over het kaartspel gaat?

Het werd gedeclameerd door - ik meen - Joop de Knegt in de 60-er jaren. Het kaartspel symboliseert de bijbel e.d. Weet iemand ook de juiste tekst?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
7.3K

Het beste antwoord

Volgens mij bedoel je Cowboy Gerard:

Het was in de tweede wereldoorlog. Een groep soldaten kwam terug
van een patrouille en arriveerde in een klein dorp. De volgende
morgen, zondag, ging een aantal van hen onder leiding van een
sergeant, naar de kerk. Nadat de geestelijke een gebed had gelezen
begon 'ie te preken. Die jongens die een kerkboek hadden haalden
het te voorschijn. Maar 1 van hen had alleen maar een spel kaarten
bij zich dat 'ie voor zich uitspreidde. De sergeant zag wat 'ie
deed en zei dat 'ie de kaarten weg moest doen. Na afloop van de
dienst werd de soldaat gestraft en bij de officier militaire politie
gebracht. "Waarom heeft u 'm hier gebracht, sergeant?", vroeg de
officier. "Hij zat te kaarten in de kerk", was het antwoord. "Wat
heb je daar op te zeggen, knaap?", zei de luitenant. "Heel veel",
was het antwoord van de bewuste soldaat. "Dat zullen we hopen, want
als je geen deugdelijke reden hebt, dan zal ik je strenger straffen
dan wie ook." De soldaat zei: "Luitenant, ik ben zes dagen op
patrouille geweest. Ik had geen bijbel of kerkboek, maar ik hoop
u te kunnen overtuigen van de oprechtheid van m'n bedoelingen".
Nadat 'ie dit had gezegd, begon 'ie z'n verhaal.

"Kijk luitenant, als ik naar de aas van het spel kijk, dan weet ik
dat er maar 1 God is, en de twee vertelt me dat de bijbel in twee
delen verdeeld is, het oude en het nieuwe testament. Als ik de drie
zie, dan denk ik aan de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. De vier
herinnert me aan de vier evanchelisten die het woord predikten,
Mattheus, Marcus, Lucas en Johannes. De vijf doet me denken aan de
vijf wijze maagden die hun lamp brandend hielden en gespaard bleven.
Vijf van de tien waren dwaas en werden verstoten; de overige vijf
bleven gespaard. Zes, dat zijn de zes dagen waarin God de hemel en
de aarde heeft gemaakt. Zeven herinnert me aan de zevende dag, de
rustdag. De acht doet me denken aan de acht mensen die gered werden
toen de aarde vernietigd werd. Het waren Noach, z'n vrouw, z'n
zonen en hun vrouwen. Bij de negen denk ik aan de melaatsen die
onze Redder reinigde van de zonden, en negen van de tien bedankten
Hem zelfs niet. Bij tien denk ik aan de tien geboden die Mozes op
de stenen tafelen ontving. Zie ik de koning, dan weet ik dat er
slechts 1 grote Koning is. etc. de rest kun je lezen in onderstaande link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat liedje is van en noemt "Het Spel Kaarten"Gerard de Vries