Waarom zijn LED-lampen zo duur?

Ze gaan natuurlijk langer mee, maar het is nogal een investering!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ledlampen zijn niet veel ingewikkelder dan spaarlampen, de leds zijn niet duur, de fabrikanten pogen de te behalen winst door de hoge verkoopprijs gelijk af te romen..
Inmiddels heb ik mijn huis vrijwel volledig verlicht met -zelf geimporteerde- ledlampen.
Dat voldoet prima omdat ze geen opwarmtijd hebbem.
Vervelend is wel dat eerst veel oude, laagrendementleds
in lampen gezet worden (oude voorraad) en pas over enige jaren de nieuwe generatie leds vrij zullen komen.
Deze leveren tot 200 LUMEN per watt (warm wit)
Dat betekent dat je met een lamp van 5 Watt een 75 -100 Watt gloeilamp naar de kroon steekt.
Overigens is het lichtspectrum van moderne leds veel BETER dan die van spaarlampen , die zelf maar enige kleurbanden weergeeft (meestal 4 soms 5) terwijl leds
het hele spectrum kunnen pakken.

Toegevoegd na 17 minuten:
De ledtechniek in de huidige ledlampen loopt ongeveer 4 jaar achter op de nieuwste generaties, was toen 70 lumen voor een 3 Watt led normaal , nu komt een 1 Watt led op 100 lumen en geeft een 3 Watt led al rood de 300 lumen licht, wat voor veel toepassingen al voldoende is.
Mijn ledlampen zitten met warmwit op 410 lumen bij 4 watt opgenomen vermogen.
Met 2-3 zulke lampen verlicht je een woonkamer.
Electronische omvormers kosten af fabriek nog geen Euro
en hebben een zo hoog rendement dat ze zelf (s) niet warm worden,
Helaas zorgen veel Europese merken en leveranciers ervoor dat de ledlampen duur en al sterk achterhaald zijn.
Zelf denk ik dat er ook beleidsafstemming en prijsafspraken bestaan, ik vind de ledlampen opvallend homogeen per lumen geprijsd.
Maar ja , de enorme voorraad spaarlampen moet nog op , alle slechtere leds de deuruit en als dat alles ten gelde gemaakt is, komt men met een dure goede hoogrendement ledlamp.
Ik heb dat niet afgewacht en bij de producent lampen gekocht die pas over vele jaren in de winkel zullen liggen,
met alle winst van de tussenhandel gaan die veel geld kosten.
Het is een beetje hetzelfde verhaal als met electrische auto's, de techniek is er, de wil ontbreekt door tegengestelde belangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er zit gecompliceerde elektronica in een LED-lamp. En de vraag is nog niet zodanig, dat ze en-masse worden geproduceerd, dus de prijzen zakken (nog) niet. De Consumentenbond vindt het te vroeg om ze te kopen. Ze geven te weinig licht voor teveel geld. Daar zal ooit wel verandering inkomen.
AWM
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
@Loenie: De onderzoeken van de Consumentenbond wijzen uit dat ze allemaal niet de lichtwaarden halen die op de verpakking staat.
AWM
13 jaar geleden
Ja, maar er staan vermogenswaarden op de LED-lampjes.
"Vergelijkbaar met een 40 Watt lamp". En dat blijkt voor geen meter te kloppen. In het nadeel van de dure LED-lampjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jullie zijn erg goed met die led lampjes Loenie. Je bent een voorloper . Zelf heb ik spaarlampen afgewisseld met ouderwetse gloeilampen . Die spaarlampen geven gewoon nét niet dat gezellige licht . En het duurt te lang voordat ze voluit branden. Dat is weer heel groot voordeel met de LED lamp ( onmiddelijk vol licht ) .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Noch spaarlampen noch ledlampen geven de hoeveelheid licht die ze claimen. Daarnaast heb ik geconstateerd dat een 5watt's (40 watt equivalent) led lamp volgens de omschrijving op de verpakking 10 watt stroom verbruikt. (I*R=W... stroom maal spanning is vermogen) Wel geven ledlampen meteen het licht dat je nodig hebt, geen opwarm tijd dus. Daarom beter geschikt voor kortdurend gebruik, zoals lampen op bewegings melders, in badkamer en wc ed. O ja, een plafondlamp met 3 keer die 5 watt leds levert bij mij een beter lichtbeeld dan 3 keer 18 watt spaarlamp.
AWM
13 jaar geleden
Dat kan zijn, maar dat moet je eigenlijk echt meten met meetapparatuur om daar een objectieve uitspraak over te kunnen doen.
Een ledlamp gebruikt veel minder energie maar gaan ook 30 á 40 x langer mee dus als je dan naar de prijs kijkt zijn ze helemaal niet duur, hij verdient zichzelf terug.
Verschil Gloeilamp Spaarlamp Ledlamp
De meeste gebruikte lampen zijn de lampen met gloeilampprincipe waaronder ook de halogeenlamp valt, de spaarlamp en de ledlamp. Een gloeilamp of halogeenlamp heeft een gloeidraad die doordat er stroom doorheen gaat, gaat gloeien. Een gloeilamp gaat ongeveer 1000 branduren mee ze zetten vijf a tien procent van de energie om in licht. Het zijn dus eigenlijk kacheltjes die licht geven.

Spaarlampen en tl-lampen zijn fluorescentielampen. Het zijn holle buisjes waarin een gas zit. Dit gas gaat branden op het moment dat er stroom op komt te staan. Goede spaarlampen gaan minimaal 8000 uur mee. Een spaarlamp verbruikt voor dezelfde hoeveelheid licht als een gloeilamp 80% minder energie. Daarnaast gaat een spaarlamp acht a tien keer langer mee dan een gloeilamp.

Led staat in het engels voor Light Emitting Diode. Het is een halfgeleider waar wanneer stroom door heen gaat licht uit komt. 1 led geeft niet zo heel veel licht daarom zitten in de meeste ledlampen meerdere led. De huidige ledlampen kunnen gloeilampen tot ongeveer 60 watt vervangen een ledlamp is ongeveer 85% zuiniger dan een gloeilamp. Ledlampen kunnen 30 tot 40 keer langer meegaan dan een gloeilamp.

Toegevoegd na 1 uur:
Dus als antwoord de ledlamp is nu nog duur door te weing verkoop in aantallen, de ontwikkelingskosten zijn er nog niet uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Je vergeet antwoord te geven op de vraag. -1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oei streng van jou ATWM.
nieuwe dingen zijn altijd duurder. gsm's waren ooit ook duur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat er veel ontwikkelingstijd en geld in zit. Bovendien is de fabricage nog duur, omdat het nog niet een super massaproduct is.

Dus zowel het ontwikkelen als de fabrieken kosten veel geld. Dat geld zie je terug in de verkoopprijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op Ceelite.com. Misschien een alternatief?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is juist doordat ze langer mee gaan, dat ze de prijs in de buurt laten van de oude gloeilamp. Het lijkt een heel bedrag, maar is op lange termijn een rendabele investering.

De marktwaarde (prijs) van een nieuw product wordt altijd eerst gelijk gelegd aan hand van gelijkwaardige producten die hetzelfde bieden. : Opwekken van licht, voor een bepaalde tijd.