Ik heb een plafonniere waar een zwarte n bruine draad uit komt uit het plafon rood en zwart wat moet ik bij elkaar aan sluiten ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

rood op bruin
zwart op zwart

https://nl.wikipedia.org/wiki/Installatiedraad
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Gelukkig maakt het niet echt heel veel uit.
Maar Koensander geeft het juist antwoord.
Als de plafonniere correct bedraad is, hoort de stroomvoerende zwarte draad uit het plafond aangesloten te worden op de bruine draad van de lamp.
De retour draad, de zwarte van de lamp, aangesloten op de rode nuldraad uit het plafond.
Zwart op bruin en rood op zwart.
Reden, als de gloeilamp defect is en je weet niet of de schakelaar aan of uit staat, is de nuldraad van de installatie aangesloten op het schroefdraad van de lampenhouder en de stroomvoerende draad aangesloten op het diep liggende contactpunt op de bodem van de lampenhouder.
Hier door is de kans kleiner dat je bij het verwisselen van een gloeilamp onder stroom komt te staan.
(geleerd op de lagere technische school)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2 verschillende antwoorden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Behalve het minuscule voordeel dat Koensander naar voren brengt, maakt het geen bips uit. Weet je niet zeker of de schakelaar uit- of aanstaat en ben je bang voor stroom, zet dan de groeps- of de hoofdschakelaar om.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je nog een rode draad 'uit het plafond' hebt komen is het wel aan te raden een keer de bedrading te laten nakijken... maar dit terzijde.
De rode draad is -als het goed is!- de 'nul', de zwarte is de geschakelde 'fase'.
De combinatie bruin/zwart van de plaffoniere kan eigenlijk niet, en zou blauw/zwart moeten zijn. (blauw is al jaren de 'nul'.
Voor de volledigheid: bruin was vroeger groen, en dus de (ongeschakelde) 'fase' en dus zeker niet ongevaarlijk.
Voor de werking maakt het inderdaad niets uit.