Welke opslagmedia moet ik gebruiken voor foto's?

Ik wil graag foto's op een cd/cd-rom o.i.d. zetten. Nu zoek ik hiervoor lege cd's/cd-roms. Maar bij deze staat bijvoorbeeld 80 minuten speeltijd. Dit is dus voor mp3-bestanden of muziek.
Wat moet ik gebruiken voor foto's op te zetten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (5)

van en cdrom is 80 minuten is ongeveer 700 Mb zo uit mijn hoofd.
de grootte van je foto's hangt af van de resolutie en bestands formaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
prima geschikt om foto'op te zetten. Een80 min cd heeft een opslagruimte van 700Mb.
Dit is genoeg voor ongeveer 1500 foto's in jpg format.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Foto''s van het internet wellicht. Als je zelf foto's maakt kunnen er maar 100 op misschien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Correct indien je tiff format gebruikt, dan kan je met 3Mb foto's er nog wel 200 op kwijt. Maar de niet zo professionele camera's slaan de foto's ook in jpg format op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je gebruikt oude getallen en .tiff komt zover ik weet niet uit een camera. Wellicht bedoel je RAW. De camera die ik gebruik maakt JPG's tot 10MB en RAW foto's tot 30MB. (Canon 660D dus een consumenten DSLR) Dat zijn dus 70 foto's JPEG of 23 foto's RAW op een CD. >CD is dus ongeschikt voor het bewaren van foto's, denk maar na, een SD-kaartje is al snel 32GB groot. Een volle kaart is dan dus 45 CD's vol schrijven.
CD-rom sowieso niet (dat is een cd die niet beschrijfbaar is), CD-R is ook een vreemde optie aangezien erop DVD-R/DVD+R al veel meer past. Maar eigenlijk is het back-uppen op schijfjes al een beetje passé*. Het lekkerste werkt gewoon met een interne en externe hardeschijf. Dat gaat veel vlotter en je hebt maar een medium en geen berg schijfjes.

Let wel: CD's/DVD's gaan uiteindelijk kapot net als HDD's. Je moet dus alles altijd dubbel hebben om verlies te minimaliseren.

*Eigenlijk begint lokaal backuppen al passé te worden, de toekomst lijkt cloud-opslag te worden (bestanden op het internet zetten).

Toegevoegd na 22 minuten:
Aangezien mensen denken dat CD-R echt nog geschikt is voor foto opslag vandaag de dag:

De camera die ik gebruik maakt JPG’s tot 10MB en RAW foto’s tot 30MB. (Canon 660D dus een consumenten DSLR)
Dat zijn dus 70 foto’s JPEG of 23 foto’s RAW op een CD.

>CD is dus ongeschikt voor het bewaren van foto’s, denk maar na, een SD-kaartje is al snel 32GB groot. Een volle kaart is dan dus 45 CD’s vol schrijven.

DVD-R/DVD+R zal dit probleem met een factor 6 verminderen. 7-8 schijfje per 32GB kaart.

Als het voor een paar foto's zijn die je van familieleden oid ontvangen hebt, en je zelf geen foto's maakt (of heel weinig) ligt het anders natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
DVD-R en CD-R zijn beide een slechte keuze om gegevens voor lange tijd op te bewaren aangezien de brandbare laag op de schijfjes een organisch materiaal betreft, een zogenaamde Dye.

Deze Dye is onderhevig aan rotting. Een gebrande schijf zal in verloop van tijd en dan bedoel ik niet een jaar maar ook geen tientallen jaren naar de knoppen gaan. De USB sticks en Geheugen kaartjes, hebben zich op dit gebied meer dan genoeg bewezen als geschikt medium om voor lange tijd gegevens op te slaan.

Maar ja ook een USB stick kan de geest geven, dus zoals eerder verteld zorg voor minimaal 2 backups van je gegevens. Ik heb met mijn bedrijf al te vaak mensen moeten teleur stellen met data verlies, wegens defecte hard disks waarvan sommige zelfs nog geen maand oud waren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cd en Dvd zijn verouderende formaten!
Haal een externe USB Hardisk.
Als je een beetje zoekt krijg je 3 Tb voor een euro of 60/70!!
Diezelfde opslag zal je aan Cd's al 3.000.000.000/600.000=plm 5000 cd's
of aan DVD's 3.000.000.000/4.300.000=plm 700 dvd's
gaan kosten!

Toegevoegd na 2 minuten:
Buitendien zijn beschrijfbare Cd's en DVD's absoluut niet betrouwbaar!

Toegevoegd na 20 minuten:
Anders gezegd 700 DVD's kosten minimaal 280 euro
om maar te zwijgen over 5000 CD''s, en zijn onbetrouwbaar hebben een hoop ruimte nodig, en enig archiveringstalent!
Haal liever 2 grote HD's die (samen )de helft kosten, een voor gebruik, en een als backup voor alles wat echt belangrijk is.