Kan ik alle boxjes op elke versterken aan sluiten?

Ik heb een niet zo'n duur versterkertje gekocht met boxjes erbij nu zijn deze boxjes kapot omdat deze ook niet zo duur waren. Ik wou voor deze versterker nieuwe boxjes kopen maar ik vroeg me af of ik elk boxje op elke versterker aan kan sluiten. Ik heb ook al iets gelezen over 'OHM' maar ik weet ook niet wat dat inhoud maar op de achterkant van mijn boxjes staat wel 8 ohm.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio

Antwoorden (3)

Op uw versterker zal u behalve 8 Ohm ook een vermogen in Watt zien staan. Dit kan u gebruiken om andere boxen aan te schaffen.
U kan dat vinden in uw handleiding maar normaal ook op de versterker zelf, evt in de buurt van de luidspreker aansluitingen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat zal normaal ook op uw oude kapotte boxen staan maar de gegevens op uw versterker zijn wel primordiaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet niet waarom depauwroger een -1 heeft gekregen maar van mij +1. (Prima antwoord.)
Marco, het moet iets van RMS watt zijn.
Wat is merk en type? Mogelijk dat er op internet te vinden is wat de uitgangsvermogen van je versterker is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanks Moordigger, niet de min op zich maar ik bal van mensen die een min geven zonder motivatie.
U zal ook wel ondervonden hebben dat sommige mensen dit doen uit eigenbelang.
@Marco, wat u daar schrijft is het electrisch vermogen van uw apparaat.
Het vermogen van de boxen staat meestal in RMS (Root Minus Square) maar dat maakt niet zo veel uit.
U kan best boxen kopen die minsten hetzelfde vermogen aan kunnen of hoger in vermogen dan uw versterker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jou versterker levert waarschijnlijk dan 20 watt per box.
De speakers in je link zijn 125 watt.
Één ding is zeker. Dat gaat niet lekker klinken.
Sterker nog (echt waar) als je je versterker op max zet en geluid vervormt gaan deze speakers waarschijnlijk stuk.
Ja en Nee.

Ja, je kunt vanalles op elkaar aansluiten.
Nee, bij een foute combinatie klinkt het voor geen meter en loop je het risico dat er iets kapot gaat.

Ben je er al achter waardoor je speakers kapot zijn gegaan? Het kan zijn dat je goedkope versterker is gaan clippen en dat je speakers daardoor zijn bezweken.

In je reactie verwijs je naar een een speaker die ook voor PA geschikt is, die kun je dan ook het best voor die doeleinden gebruiken met een daarvoor geschikte versterker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je wel zeker dat je 'boxjes' stuk zijn?
Test ze eerst even uit met een 1,5 Volt batterijtje.
Als ze 'tikken' als je de draadjes heel kort aansluit op de batterij zijn ze niet stuk.

Het kan evengoed de versterker zelf zijn die ermee opgehouden is. Als de speakeruitgangen in de versterker gezekerd zijn dan kan het zijn dat beide zekeringen eruit liggen. Vervangen van de zekeringen is dan de oplossing.
Al is het dan wel de vraag waarom de zekeringen dan gesprongen zijn. Te lang achtereen kei harde muziek gespeeld op vol vermogen?

Maar als je andere speakers wilt kopen dan moet je voor jouw versterker kiezen voor speakers die max. 40 Watt bij 8 Ohm aan kunnen.
Lichter mag (minimaal 25 Watt) maar zeker niet zwaarder. Vooral die 8 Ohm is wel belangrijk.
Dit is nl. de aansluitwaarde waarmee jouw versterker de beste prestaties levert.

Er zijn speakers die 4 Ohm zijn maar dat betekent een soort bijna kortsluiting van je versterker, dat vindt ie niet fijn. Die moet je dus niet kopen.

Kijk bij je keuze ook naar de uitvoering van de boxen.
Zelfs 'n goedkope versterker kan goed geluid produceren als je er kwalitatief goede speakers op aansluit.