Wanneer ik mijn nieuwe (gister gekocht) Plasma TV van Samsung 51 inch aandoe, valt de elektriciteit van het hele huis uit, hoe kan dat ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Het uitvallen van alle groepen in het hele huis duidt op het uitvallen van de aardlekschakelaar.
Een kortsluiting of overbelasting zou alleen de zekering laten springen van de groep waar het stopcontact deel van uitmaakt.
Het is wat vreemd dat een nieuw modern toestel zo'n aardlek te weeg brengt, maar je kunt proberen hoe de zaak reageert als je de stekker van de TV andersom in het stopcontact steekt.
Als de aardlekschakelaar dan "aan" blijft dan is het zeker aardlek in het TV-toestel.
Ook zou je kunnen proberen om eerst de TV zonder kabelaansluiting op het lichtnet aan te sluiten: de kabel vormt namelijk een prima aarde.
Als je de kabel na inschakeling van de TV aansluit zal bij te veel lekstroom de aardlek alsnog uitslaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan zit er een waarschijnlijk kortsluiting in het toestel. Een plasma tv verbruikt namelijk niet zoveel stroom dat het net overbelast is.

Toegevoegd na 16 minuten:
Probeer ook eens een ander toestel in hetzelfde stopkontact te steken, misschien zit de kortsluiting in de bedrading van het stopcontact.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stroomverbruik heeft er sowieso niks mee te maken,
anders zou er ook enkel 1 groep uitgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zou sprake kunnen zijn van een klein aardlek waardoor de aardlekschakelaar uitspringt
Een andere mogelijkheid dan bovenstaand antwoord (zij het minder waarschijnlijk) is dat je het elektrisch circuit aan het overbelasten bent, en daardoor de stoppen doorslaan. Als de plasma het wel goed doet op een ander stopcontact (op ander circuit, dus best in hele andere ruimte in je huis), dan lijkt het mij niet aan de tv zelf, maar wel aan te zwak elektrisch circuit te liggen. Ga ervan uit dat de maximale belasting per circuit gelijk is aan 220 volt x de ampere aangeduid op de zekering van dat circuit (zie stoppenkast). Het totaal aantal watt van alle apparaten op dat circuit moet lager liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer je nieuwe toestel een stekker met randaarde heeft en je stopcontact is zonder randaarde dan is de aarde van je antenne aansluiting het probleem. Je zult dat dus moeten verhelpen door of een geaard stopcontact te kiezen of de aarde van je antenne te ontkoppelen met een zg trass doos.