Is oled hetzelfde als 4kultra HD en wat is het bste voor gewoon upc aan de kabel?

Ik was in een winkel en de verkoper maakte het gewoon moeilijk, en of je aan oled of 4k iets hebt aan de kabel van upc toen werd het nog onduidelijker. Misschien hier iemand een makkelijk en duidelijk antwoord. Ik moet in mijn nieuwe huis een tv kopen, vandaar.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Oled is niet hetzelfde als 4K (=Ultra HD)

Die 4K heeft betrekking op het aantal pixels waaruit het beeld is opgebouwd: 3840 × 2160 pixels. Dat is 4 x zoveel als Full HD: 1920 x 1080 pixels, vandaar de 4K.

Oled (Organic Light Emitting Diode) is een nieuw type scherm, dus een concurrent van de LCD schermen en plasma schermen. Oled TV's zijn zowel in 4K als in Full HD te koop. De Oled-pixels zenden zelf licht uit, terwijl een LCD-scherm van achteren belicht wordt door (meestal) LED-lampen. Oled schermen kunnen daardoor wat dunner zijn. Over de levensduur van Oled-schermen is nog twijfel, aangezien niet alle kleuren in gelijke mate slijten.

Het heeft momenteel nog weinig zin om een 4K TV te kopen, want er is nog bijna geen content voor te koop. In de winkels worden zeer fraaie filmpjes getoond, waarmee beweerd wordt dat de 4K-TV Full HD-films kan upscalen naar 4K, maar die zijn een beetje nep. In werkelijkheid zijn dat 4K-films, waarvan een deel gedownscaled is naar Full HD. Wellicht kan er een beetje verscherpt worden, maar niet in die mate als de demo-filmpjes suggereren. Zelf gemaakte foto's tonen wel fraai in 4K, aangezien die vanzelf al meer pixels hebben (4K = 8,3 megapixel, foto's worden meestal op een nog hogere resolutie gemaakt).

Om Ultra TV te kunnen ontvangen heb je zeer snel internet nodig. Ik heb nu even geen zin om het op te zoeken, maar ik denk dat je zeker glasvezel moet hebben. Daar zal de discussie over kabel en UPC wel over gegaan zijn. Ik ken overigens nog geen providers die 4K leveren via internet. Netflix levert wel SuperHD, maar dat is geen Ultra HD.

Ik vond zojuist ook nog een verhaal van de Consumentenbond, is interessant als aanvulling. Zie bron.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toppie dank,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Toppie antwoord