Kan ik dit bakje van de motor afdraaien?

Ik heb een vreemde geur in de keuken sinds eergisteren. Nu heb ik ontdekt dat het door dit bakje achter de koelkast komt. Daar zit wat troep in. Het zit op het motortje van de koelkast in een bakje. Ik probeerde het eraf te draaien. Zachtjes. Maar lukte niet, meer angst om iets te doen wat gevaarlijk is. Kan dit bakje er wel af om schoon te maken?
Koelkast is oud.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
redhouse
6 jaar geleden
Als je het bakje niet los kunt krijgen.
Doe een handdoek of i.d in het bakje die zuigt het water er uit.
Daarna even met schoonmaakmiddel reinigen.

Antwoorden (1)

Het bakje dat je bedoelt is het opvangbakje van het dooiwater van je koelkast.
Door de warmte van de compressor ( het motortje ) verdampt dit dooiwater en na vele jaren kunnen er steeds meer resten in achterblijven die niet mee verdampen
te denken valt aan fruitvliegjes, stof, maar ook dingen die vanuit de koelkast met het dooiwater in dit bakje komen. Geeft bij een oudere koelkast dit een ongewenste geur, is reiniging van het bakje aan te bevelen.
Deze bakjes zijn qua merk en type op legio manieren op het motortje aangebracht.
Dikwijls zitten ze er los op geklemd en soms met een schroefje ergens aan vastgemaakt. Je moet dus gewoon even goed nakijken op welke manier je het er af kunt krijgen. Het beste doe je dit door de stekker uit de wandcontactdoos te halen en de kast met de achterkant van de muur af te halen zodat je het goed kunt beoordelen. Daarbij is dit een mooie gelegenheid om de kast een keer volledig te ontdooien zodat alle dooiwater er uit is vóórdat je het bakje schoon maakt.
Lukt het je niet om te ontdekken hoe het er af moet, zul je inderdaad het zuiver moeten maken met wat doeken. Het is wel verstandig om het met dikke bleek te behandelen, en daarna met vochtige doeken na te reinigen. Wat meer moeite dan het in de gootsteen af te wassen, maar het resultaat is net zo goed en uw (oude)
koelkast kan hopelijk weer jaren geurloos z'n werk doen.