Is in mijn geval mechanische ventilatie eigenlijk nodig?

Ik ben hier pas komen wonen en er zit mechanische ventilatie in de flat. Die dingen gebruiken stroom. Echter ik heb constant alle ramen op een kier staan en in mijn slaapkamer staat het raam wagenwijd open. Kachel heb ik niet aan, omdat het hier constant 19 of 20 graden is doordat de buren rondom erg heet verwarmen denk ik. De ventilatie is 22 jaar oud en verbruikt veel stroom. Moet dat ding eigenlijk wel aan als ik al zoveel ventileer door de ramen constant op kier te houden en het slaapkamerraam in de avond en nacht wagenwijd open? Kan ik dat ding niet beter alleen aan doen als ik kook?

vrgr
Gonna

1.9K
Inekez1
5 jaar geleden
"Kan ik dat ding niet beter alleen aan doen als ik kook?" Dat ligt eraan waar de afzuiging zit en of er in de keuken een raampje open kan. Wordt er boven of in de buurt van je kookplaat afgezogen, dan is het handig om de afzuiging aan te zetten tijdens het koken. Zit de afzuiging niet daar, maar juist verderop in de ruimte, dan kan het handiger zijn om 'm tijdens het koken niet te gebruiken. De kooklucht wordt dan alleen maar meer door het huis verspreid. Vergeet ook de douche niet! Als het een centrale afzuiging is die (ook) in de douche de vochtige lucht afzuigt, dan zou ik die toch wel gebruiken tijdens het douchen. Teveel vochtige lucht in huis is niet goed.

Antwoorden (1)

Die keuze is geheel aan jou zelf. Als jij vindt dat er niet geventileerd hoeft te worden (omdat de ramen op een kier staan), dan zet je het ventilatiesysteem uit. Zo kun je het systeem ook weer aan zetten wanneer je vindt dat er meer geventileerd moet worden.
(Als er tenminste een schakelaar aanwezig is).
jc54
5 jaar geleden
Inekez1
5 jaar geleden
+ "Kan ik dat ding niet beter alleen aan doen als ik kook?"
Blijkbaar is er een schakelaar!