Mijn foto is scherp de tekst die erop staat niet kan dat doormiddel van Photoshop?

Hallo, op de foto staat een tekst die ik graag scherper wil krijgen of meer naar voren wil halen is dit überhaupt haalbaar door middel van Photoshop?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Camera's
7K
LeonardN
4 jaar geleden
Alles kan met Photoshop. Immers je zou zelfs zelf de tekst kunnen verduidelijken door elke pixel aan te passen, als jij weet of kan lezen wat de tekst is. Is het een geprinte tekst? Dan zou je er zelfs over kunnen denken om de tekst er opnieuw overheen te plakken. Moet je wel weten of kunnen vinden welk font het was. Wat haalbaar is ligt aan je photoshopskills (maar vaker aan je inventiviteit) of, of je de juiste uitleg kan vinden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Misschien wel handig om nog even te zeggen ik heb de foto niet zelf geschoten heb, hem doorgestuurd gekregen.

Antwoorden (2)

Je kunt het handmatig met Photoshop doen door pixels toe te voegen aan elke letter.

Of op deze manier:
https://www.youtube.com/watch?v=jDemf1yMHQA

Of je kunt eerst de tekst verwijderen met Photo Stamp Remover. De achtergrond blijft dan redelijk intact.
Daarna de tekst er opnieuw overheen zetten.
4 jaar geleden
Photoshop is zó goed als je eigen bedrevenheid. Er zijn verschillende methoden om te verscherpen (wat dan ook).
Het meest voor de hand liggend is de tekst in een kadertje selecteren en verscherpen met FILTER - VERSCHERPEN - OK.
Dit verscherpen werkt echter alleen op een verhoging van het contrast en wordt er vaak niet mooier op. Het beste is om het lettertype te benaderen en de tekst opnieuw in te tikken (is dus een nieuwe tekstlaag). De oude tekst kan je er dan gewoon onder uit gummen met een hard gummetje. Als je de nieuwe tekstlaag verenigt met een nieuwe lege laag kan je hem op alle manieren bewerken. Misschien moet hij een beetje vervormd worden om beter in het beeld te passen (je kijkt er eventueel een beetje schuin tegen aan). Misschien moet je ook een heel klein beetje vervagen (enkele puntjes Gaussiaans vervagen) om de tekst beter in de juiste (on)scherpte in zijn omgeving weer te geven. Haarscherp op de achtergrond is n.l. ook erg onnatuurlijk.