Hoe werkt de electronica van een lens met gebruik van een adapter?

Als ik een normale lens op een spiegelloze camera wil en dus daarbij een adapter gebruik, werkt de electronica van de lens dan nog?
En moet daarbij de lens van hetzelfde merk zijn als de body?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Camera's
2.1K

Antwoorden (1)

Ik heb even gekeken wat voor een camera de M 10 is, en ik vrees dat je aan het proberen bent die te gebruiken waar 'ie niet voor bedoeld is. Mogelijk wel kàn, maar dat scherpstellen lijkt me een probleem. Er is namelijk niet alleen bezuinigd op spiegelhuis en sluiter, maar ook op een geavanceerd scherpstelsysteem, dat bij DSLR's los van de sensor werkt (behalve bij opgeklapte spiegel, maar dan zijn ze ook traag). De M 10 stelt misschien wel snel genoeg scherp, maar ik goegelde even op 'focusing aid' (voor die camera), en kwam een reactie tegen vlak na het verschijnen van de M 10, waar iemand zich beklaagt dat er zo weinig aan die automatische scherpstelling in te stellen is. Je hebt voor macro (en extreem tele) soms één punt nodig waarop scherp gesteld wordt. Volgens die eigenaar zit dat niet op de M 10. Misschien heeft die het niet goed gezien, maar als het zo is als die het zegt, is de winst van een kleinere (en goedkopere) body wel dubbel en dwars teniet gedaan door de extra moeite om speciale lenzen te gebruiken. Misschien toch een DSLR overwegen? Evt inruil? Die adapter is niet goedkoop, die zou ik alvast maar kopen waar retourneren geen punt is.
Aan de andere kant, als je toch handmatig wilt scherpstellen.... reken er alleen niet op, dat het dan makkelijk wordt. En toch: soms is het beter, en dan doe ik dat via mijn display (kan ook met een DSLR), want daar kan dan 5x en 10x mee worden ingezoomd, digitaal en puur voor het scherpstellen. Zelfde dus, alsof je een loupe voor het oude matglas hield (of nu voor je display). Hopelijk zit die optie ook op de M 10, ik zou het althans logisch vinden. Maar niet iedereen denkt zoals ik, zelfs niet bij Canon.

Terug naar je vraag: lenzen van een ander merk, gemaakt voor (het juiste type) Canon, reageren net zo als een Canon lens. Lenzen van Nikon of Asahi Pentax kun je niet met de door jou bedoelde adapter gebruiken.

Citaat (zie URL): I got my pre-ordered M10 yesterday. Rather disappointed at its focusing which is slow and hunts a lot (even with the 22mm f2). The most fatal flaw is the big AF square whereby one can only focus on an AREA rather than pinpointing a precise focus. There does not seem to be any option to set a smaller AF frame. Anyone considering the M10 should test beforehand whether they find the focusing performance acceptable.

Toegevoegd na 10 minuten:
O, vergeet ik bijna of 'de elektronica' dan nog werkt. Volgens Foto Konijnenberg wel, en ik zie ook contactpuntjes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Ja eigenlijk is de body er wat te klein voor qua specs enz.. Het scherpstellen lukt trouwens prima met 'focus peaking' als ik een AF macro lens zou willen dan wordt die echt 3 keer zo duur. Het grootste probleem is de iso - met een kleinere sensor - maar dit heb ik geaccepteerd voor nu, en gewoon wat beter letten op licht van buitenaf. Ik heb inmiddels een 60mm f/2.8 gekocht voor 200 euro met een maximale vergroting van maar liefst 2:1. En een 'domme' adapter van 25 euro. Ik krijg er echt wel goed scherpe foto's mee. Alleen werkt die door de cropsensor iets anders. Met deze lens maak ik functioneel de zelfde foto's als een 96mm f/4,5 op een full frame dat zou doen. Beeld is dus smaller en donkerder met de zelfde diafragma als dat die op een FF zou zitten. Ik wil nu gewoon lenzen die ik opzich kan gebruiken en een beetje mee kan testen. Uiteindelijk wil ik wat lenzen hebben die ik ook op een full frame kan gaan gebruiken omdat je dan niet last hebt van de brandpuntsafstand die groter wordt en het diafragma kleiner. Wss wordt dat een Full frame mirrorless, ik ben niet zo'n fan van DSLR's. Dacht hierbij aan een model van Sony a7, vind dat een top concept en ik hoop dat Andere merken hier ook mee gaan komen zoals Canon.
Die body's zijn vanaf 1000 euro en ik wil het voor nu even een stuk goedkoper houden maar wel dingen uitproberen. Dit werkt dus nu prima voor mij.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij heb jij gewoon ruimschoots verstand van fotografie en kun je ook nog uit de techniek halen wat er in zit. Jij zou met een camera die nog letterlijk een gevoelige plaat heeft (voor het matglas te schuiven, nadat je dus onder die zwarte doek hebt staan instellen) nog de ultieme actiefoto maken van een goal bij ijshockey. Wil je wel even weg wezen hier, als vraagsteller over dit onderwerp dan? ;-)
FF serieus: er zijn uitstekende digitale fotohrafie forums, vooral in het Engels. Kijk wel uit voor nerds, perfectionisten en conservatievelingen, hoewel je aan alle 3 soms wel wat hebt.
O, en qua informatie over uitrusting is die site van Foto Konijnenberg een aanrader.