Kan een spiegelreflexcamera zondee gezichtsherkenning gewoon goede fotos maken? (Canon EOS 1000D)

Omdat deze camera best mooi is. Enigste "minpunt" naar myn idee is dat er geen gezichtsherkenning heeft.

İs er dan ook veel verschil tussen met en zonder gezichtsherkenning?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder*
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb nooit begrepen waar die gezichtsherkenning voor nodig zou zijn.

Antwoorden (6)

Het is niet de camera die de mooie foto's maakt, maar de fotograaf.
De camera is alleen maar een technisch hulpmiddel voor het kunnen vastleggen van de mooie plaatjes die je om je heen ziet, en jij zult zelf de selectie moeten maken en op het knopje moeten drukken.

Toegevoegd na 22 minuten:
Om je vraag expliciet te beantwoorden: ja, een spiegelreflexcamera zonder gezichtsherkenning kan gewoon goede foto's maken als degene die op het knopje drukt dat maar op het juiste moment doet met de juiste instellingen van de camera.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, maar dit is geen antwoord op mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt mij juist een volledig antwoord op jouw veaag!
Ben het hier volledig mee eens. Mijn camera heeft ook geen gezichtsherkenning en mensen worden altijd blij van mijn foto's. En mijn vriend die trouwfotograaf is heeft ook n camera zonder gezichtsherkenning, heeft meer werk dan hij aankan dus maakt kennelijk goede foto's......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Die eerste zin wilde ik ook schrijven. Verder totaal goed antwoord. Mensen willen tegenwoordig allerlei apparaten die het creatieve werk van de mens overnemen... Zonde!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord. Gezichtherkenning is een nieuwigheidje en een "leukigheidje" van moderne camera's, nergens voor nodig. Net als de lachherkenning, die zit op mijn camera, leuk, maar volkomen overbodig.
Ja, het is zeker mogelijk om goede foto's te maken met een spiegelreflexcamera, welke geen gezichtsherkenning heeft.
Gezichtsherkenning is eigenlijk alleen meer een verkooptrucje, dit heb je eigenlijk helemaal niet nodig.
Het menselijk oog werkt veel beter als gezichtsherkenning, dus kan veel beter zelf bepalen waar de camera scherp moet stellen, zodat de camera doet wat JIJ wilt, niet wat de camera denkt wat het beste is. Jij bent de fotograaf, dus jij maakt de foto en bepaald hoe deze er uit moet zien.

Stel, je wilt het ene gezicht op de voorgrond onscherp hebben en die op achtergrond scherp hebben, de gezichtsherkenning zal voor het voorste gezicht gaan.
Met een spiegelreflexcamera heb je de mogelijkheid om zelf te bepalen waar hij scherp stelt, dit kan zelfs ook nog helemaal handmatig.

Zie ook de link bij fok, daar staat ook het een en ander over gezichtsherkenning
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezichtsherkenning verandert alleen de foto op momenten dat jij dat niet wil ik heb een spiegelreflex met gezichtsherkenning maar ik zet het altijd uit omdat ik dan meer keuzes heb
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger hadden zelfs de duurste kamera's absoluut geen gezichtsherkenning. Werden toen mindere foto's gemaakt? Nou, ik dacht het niet! Tegenwoordig heeft zelfs de goedkoopste digitale kamera allerlei features, die het fotograferen makkelijker maken. Het gevolg is dat iedereen nu een scherpe foto kan maken. Veel extra kennis is niet meer nodig. De foto lukt altijd wel......en als hij mislukt gooi je hem gewoon weg, dat kost immers niets. Jammer voor de beroepsfotograaf dus.
Terugkomend op jouw vraag: Jij draait eigenlijk de zaak om. Jij zoekt meerwaarde in features die 100% overbodig zijn. Advies niet doen. Jij moet de meerwaarde zijn in het geheel. Let meer op hoeveel tijd gaat verstreken tussen het bedienen van de ontspanknop en het daadwerkelijk maken van het plaatje. Denk trouwens ook eens aan compact kamera's met een verwisselbare lens. Lumix Gf3, sony nexus, Nikon 1 en Olympus pen. Zij liggen in de zelfde prijsklasse als de 1000D maar zijn kleiner en compacter dan een echte spiegelreflex. Maar ik kan hier weinig over zeggen omdat ik ik verdere motivatie en toepassing van jouw kant niet ken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een spiegelreflex kan en zal net zo'n goede foto's maken zonder gezichtsherkenning. Ik fotografeer al veertig jaar met diverse spiegelreflexen, en dat was tot 15 jaar terug zelfs zonder AF, en op mijn foto's van mensen (niet mijn ding, maar toch, soms moet je) hebben de mensen altijd prima gezichten meegekregen en ook scherp.
Op mijn nieuwste camera zit het wel, maar ik heb het nog nooit gebruikt, omdat ik zelf ook wel zie waar de gezichten zitten. Het kan misschien wel meerwaarde hebben op die flut-cameraatjes zonder zoeker, omdat je daar eigenlijk maar een beetje moet gokken wat je op je kiekje krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gezichtsherkenning is voor mij een soort gadget op het toestel. Voor mij is het een overbodige luxe want ook zonder die herkenning kan ik hele mooie foto's maken. Je zult het helemaal niet missen schat ik in. Tot niet zo erg lang geleden bestond die optie niet eens en toen werden er ook prachtige foto's gemaakt. Ik zou het daar niet van af laten hangen en de kwalitiet hangt grotendeels af van degene die achter de camera staat. Succes.