Waarom blijft mijn lens in en uitzoomen als ik een object van dichtbij wil fotograferen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Camera's
1K

Antwoorden (3)

Dat is omdat je toestel op automatische focus staat. Hoe dichter dat je bij iets staat hoe kleiner dat de focus moet zijn. Hoe kleiner de focus hoe sneller, door het bewegen van het toestel dat het onderwerp uit de focus zal staan en zal je toestel willen scherp stellen

Toegevoegd na 1 minuut:
Het kan ook zijn dat je onderwerp niet binnen de focus van de lens valt . dan zal het beeld altijd onscherp zijn en zal het toestel altijd blijven scherpstellen ook al lukt dat niet

Toegevoegd na 14 minuten:
Het beste is dat je gebruik maakt van een statief om iets dichtbij te fotograferen, in de veronderstelling dat je geen bewegend onderwerp hebt.
Heb je geen statief dan kan je het toestel altijd ergens opzetten, wel oppassen dat het niet kan vallen. Ook een goedkope oplossing is een beanbag. Dat is een zak waar je droge bonen of erwten indoet.
Daar kan je dan uw toestel opzetten en door wat aan te drukken het toestel blokeren.
Je kunt ook het toestel, wanneer de mogelijkheid er is, op handmatige focus zetten en handmatig scherp stellen.

Met volgende link kan je berekenen op welke afstand dat je onderwerp moet staan om in de focus te staan of in het gebied van de DOF
DOF is de zone waar je onderwerp mag staan zodat onze ogen het onderwerp relatief scherp zien.
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het beste is dat je gebruik maakt van een statief om iets dichtbij te fotograferen, in de veronderstelling dat je geen bewegend onderwerp hebt.
Heb je geen statief dan kan je het toestel altijd ergens opzetten, wel oppassen dat het niet kan vallen. Ook een goedkope oplossing is een beanbag. Dat is een zak waar je droge bonen of erwten indoet.
Daar kan je dan uw toestel opzetten en door wat aan te drukken het toestel blokeren.
Je kunt ook het toestel, wanneer de mogelijkheid er is, op handmatige focus zetten en handmatig scherp stellen. Met volgende link kan je berekenen op welke afstand dat je onderwerp moet staan om in de focus te staan of in het gebied van de DOF
DOF is de zone waar je onderwerp mag staan zodat onze ogen het onderwerp relatief scherp zien.
http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze reactie is per ongeluk hier terecht gekomen en is ook te vinden in mijn antwoord
Waarschijnlijk ben je net te dichtbij, en kan je camera het beeld niet scherp krijgen. Dan blijft ie zoeken. 5 Cm verder weg zal het waarschijnlijk wel lukken.
Camera op een statief, zoals Jumper zegt, werkt alleen als je onderwerp ook stil staat.
Sowieso is dichtbij fotografie een moeilijker iets als normaal op afstand werken, hoe dichter bij je komt hoe nauwer de scherpstelling luisterd, je hebt minder speling.
Oefenen helpt wel! Succes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan drie redenen hebben:
- te dicht bij. De lens blijft dan proberen scherp te stellen
- te veraf. Vaak kun je in de macro-stand maar binnen een beperkt gebied scherp stellen
- te weinig contrast in het beeld. Dan kan de camera geen scherpstelpunt vinden. Probeer dan een rand te vinden op gelijke afstand.