Kan een eos camera fotograferen zonder een extra lens?

Ik spaar al een tijdje voor de Canon EOS 60D en heb eindelijk genoeg geld voor de body.
Alleen vroeg ik me af of de camera ook zonder extra lens fotografeert, want dan weet ik of ik nog even door moet sparen en dan alles in een koop. Of nu eerst de body en dan later de lens.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Camera's
6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=600d#filter:q1ZKTixJTc8vqvRMKVayijaysIjVUcpOrSzPL0pRslIyMzBIUaoFAA 34 euro verschil, op 440 euro is dat verwaarloosbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is het prijsverschil idd iets groter. Hoe dan ook is het bizar dat iemand die een 700eu camera wil kopen niet eens weet hoe het meest basale werkt (vandaar dat ik ook van een 600D uit ging overigens). Koop liever een 1100D en twee vette lenzen dan een 60D body + kitlensje.

Antwoorden (5)

Beter nog een tijdje sparen want zonder lens lukt dat echt niet.

Toegevoegd na 14 minuten:
Bron vergeten vermelden met een klein overzicht van de werking van uw camera.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet er sowieso een lens bij hebben. Je hebt vaak een kit die niet veel duurder is dan alleen de body. Daar zit dan een simpele lens bij die goed genoeg is om simpele foto's te maken.

Je kan dus niet alleen met de body een foto maken.

Toegevoegd na 12 minuten:
Overigens wil ik je aanraden om met een simpeler camera te beginnen als je nog weinig verstand hebt van camera's. Je kan met een camera van 100/200 euro net zulke mooie foto's maken als met de dikste camera van duizenden euro's. Je moet alleen met je camera om leren gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach, ook de EOS heeft een automatisch stand. (En die gebruiken de meesten) maar staat wel stoer, een Canon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tsja, ik vind het meer zielig om te zien hoe kinderen van tegenwoordig met camera's van 700 euro lopen en alleen weten wat de automatische stand doet. Dan kan je beter een camera van 250 euro kopen met een lens van nog eens 200 euro, ben je beter uit dan een dure body met een kitlens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En niet te vergeten, het is niet de camera welke mooie foto's maakt maar vooral de gene die hem bedient.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens. Een mooie foto wordt bepaald (in deze volgorde) door:
- De fotograaf
- Het onderwerp
- De lens
- De camera Een dure camera is vooral handig onder hele extreme omstandigheden (hoge ISO waarde, ruisreductie, lichtmeting, grote sensor...) en dan nog wordt het niets zonder een fatsoenlijke lens.
Om te fotograferen heb je een of andere vorm van een lens nodig. De lens bundelt namelijk het licht op de sensor of de film.

De goedkoopste vorm van 'lens' is een 'pinhole', een heel klein gaatje zonder glas. Maar, pinhole-fotografie is iets voor gevorderden. Je moet er al wat handigheid met fotografie en camera's voor hebben.

Er is wat discussie op internet over wat belangrijker is voor de kwaliteit van een foto, de lens of de camera. Dus, dure lens + goedkope camera versus goedkope lens + dure camera.
http://youtu.be/hk5IMmEDWH4

Zelf ben ik nog steeds blij dat ik vooral in goede lenzen heb geïnvesteerd de afgelopen 15 jaar. Misschien is het voor jou ook een idee om een goedkopere camera te kopen zodat je geld over houd voor een goede lens. Als ogenschijnlijk beginner in de fotografie met een niet bovenmatig groot budget, dan hoef je toch niet gelijk een nieuwe 'middenklasse' Canon aan te schaffen lijkt me. Ik bedoel het niet verkeerd, maar iemand met fotografie-ervaring zou deze vraag niet gesteld hebben.

De opvolger van de camera waar ik nog steeds fantastische foto's mee maak, doet op Marktplaats momenteel 300 euro in goede, gebruikte staat. Dan kan je nog een fantastische lens aanschaffen en minder geld kwijt zijn dan een D60.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry, ik bedoel 60D.... ben zelf van het kamp waar de D voor het nummertje staat...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha!!! Een Nikon-mens die een mening heeft over Canon!!! (^_^) Verder een uitstekend antwoord hoor!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zouden wij Nikonians geen gefundeerde mening kunnen geven over een Canon?
Aleen weet ik de nummers van de Canons niet aan een bepaald type te koppelen, maar dat zal bij de Canon gebruikers andersom zijn.
Antwoord van RadioGnome is wel goed. Iemand die net begint, doet er beter aan goedkoop te beginnen, dus een "lichter" type Canon met een redelijk tot goed objectief. Jammere van Canon is, zoals ik heb begrepen, dat de objectieven van de "crop" modellen niet op de fullframes passen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Suluap
Volgens mij lees je op mijn reactie dat ik helemaal geen moeite heb met Nikonians die over Canon lenzen en camera's een mening hebben, en dat ik dat juist toejuich, toch...? Zeker bij een prima antwoord zoals die van RadioGnome.
Ik schreef ook in mijn antwoord (zie beneden) dat voor een beginner het toch beter is om een goedkopere body aan te schaffen, maar het punt is dat de 60D body nu een actie heeft met €80 korting, en dat maakt het nu even duur als een inferieure body. Vandaar, dus...
Verder klopt ook dat de EF-S lenzen van Canon niet passen op full-frame bodies, maar andersom, op APS-C bodies, passen wel alle soorten lenzen (EF en EF-S), en dus passen ze allemaal op de 60D. Het probleem ontstaat pas als je EF-S lenzen hebt, en dan ga je naar een FF-body.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hè, mislukt. Ik had nog zo mijn best gedaan om mijn kleur niet te verraden... en dan dat ene typefoutje... Canon maakt ook best goede camera's hoor. En ook hele goede tweedehandjes voor 200 tot 300 euro. Alleen jammer dat ze hun lens mount veranderd hebben tegen het einde van hun lijn analoge camera's. Verder kan een 'crop sensor' lens vaak prima op een 'full-frame' body. Je krijgt dan van die fantastische lomo-vingetting die veel mensen achteraf in een fotobewerkingsprogramma toevoegen om de blik wat meer naar het onderwerp te leiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL :-) Een EF-S lens (zeg maar een "crop lens") kan niet direct op een FF-body, wel met een tussenring, en dan krijg je inderdaad van die gekke effecten.
Nadeel erbij is dat er geen info van de lens doorgegeven wordt aan de body, AF werkt niet, enz...
Als je kiest een APS-C body dan werken alle lenzen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weer een verschil tussen Canon en Nikon. Mijn Tamron voor Nikon-DX (de aanduiding voor Nikon-cropsensor) doet het prima op mijn FM2 uit 1982 (mechanische camera voor film). En de lenzen daarvan (manual focus) werken probleemloos op mijn D200 (alleen geen autofocus natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad een voordeel van Nikon, nagenoeg alles wat ze ooit aan objectieven hebben gemaakt voor de F mount past en werkt (ongeveer) op alles wat ze aan (D)SLR's hebben gemaakt. Mijn 12-24 Tokina voor DX doet het ook op m'n F801, en geeft mij dan altijd nog een 15mm volledig uitgelicht!
Er is geen sprake van een "extra" lens. Er zitten geen lenzen in de body zelf. Daar heb je juist een objectief voor nodig. De body heeft aan de voorkant gewoon een gat zitten met een dop erop. Daar moet je je objectief op klikken.
Gewoon nog even doorsparen dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of een heel klein gaatje maken in die bodycap
http://www.camerahacker.com/EOS_Pin-Hole_Lens/index.shtml
http://anttila.ca/michael/pinholelens/
De vraag is een beetje verwarrend door het woord "extra", want het klinkt alsof of je al in het bezit bent van een andere lens of lenzen (bij voorbeeld van een ouder model van een digitale Canon), dus ik geef je 3 antwoorden:

1) Als je andere lenzen hebt die je kon gebruiken bij een andere digitale Canon EOS body (b.v. een 1000D, of een 300D...), dan kan je deze altijd gebruiken bij een 60D, zonder uitzonderingen.

2) Als je andere lenzen hebt van een niet digitale Canon camera of van een andere merk, dan is de kans buitengewoon groot dat deze niet gebruikt kunnen worden bij een Canon 60D body. Je zou een adapter kunnen kopen, maar dat loont niet, je kan beter een nieuwe lens kopen.

3) Als je met je vraag bedoelt dat je helemaal geen lens hebt, en je bent van plan om een losse Canon EOS 60D body te kopen, dan is het antwoord dat je hiermee helemaal geen foto's zal kunnen maken. Je MOET een lens + body hebben.
In dat geval is mijn advies dat je kiest voor een kit van body + lens.
Tot eind april heeft Canon een cash-back actie en is de aanschaf van een 60D + kitlens extra voordelig (€80 terug, dat komt omdat binnenkort komt de opvolger van de 60D) Je zou kunnen gaan voor een 60D + 18-135 IS lens. Dat is een hele mooie basic all-round lens, en voor iets meer dan €800 ben je helemaal rond.
Als dat te veel is voor je budget, dan kan je altijd kiezen voor een goedkopere body (de 60D is eigenlijk semiprofessioneel) zoals een 600D die je ook kan combineren met een kitlens, zoals b.v. dezelfde 18-135 IS lens (voor ca. €750) of een 17-85 IS USM lens (voor ca. €850, maar dan heb je een hele mooie lens)

In ieder geval geldt ALTIJD dat je beter kan investeren in een betere lens dan in een betere body.
Plan B is dat je kiest voor een losse 60D body (met de cash-back actie rond de €620), en dan koop je een mooie tweedehands lens (via Internet of bij een goede, betrouwbare zaak)

Veel succes en wijsheid!