Waarom worden Hi8 camcorders niet meer geproduceerd? Is er weinig vraag naar? Waarom?

Ikzelf ben gewend aan Sony camcorders. Omdat die niet meer worden gemaakt, heb ik ongeveer 1 jaar geleden een nieuw type videocamera gekocht. Ik vind dat een priegelding. Op het klein schermpje moet ik allerlei handelingen verrichten, waardoor ik "door de bomen het bos niet meer zie". De Hi8 camcorders werken voor mij veel simpeler en overzichtelijker. De bedieningsknoppen zitten overzichtelijk aan de camera en niet op zo'n lullig aanklikschermpje. Bovendien moet ik een leesbril op hebben om zo'n schermpje te kunnen bedienen. Inmiddels ben ik overgegaan op een 2ehands Hi8 camcorder die ik gekocht heb. Verder heb ik zeer veel video 8 en Hi8 filmpjes die ik nog moet bekijken, inschrijven en kopiëren op DVD schijfjes. Waarom is er dan ondanks dat alles toch weinig vraag naar Hi8 camcorders? Of doen de fabrikanten maar wat? Wordt het misschien net zo'n verhaal als vroeger met VHS en video 2000? Toen vonden mensen de 2000 videorecorder ideaal, maar de fabrikanten gingen om duistere redenen over op VHS videorecorders.

11 jaar geleden
in: Camera's
1.1K

Antwoorden (2)

Wauw! Waarschijnlijk moet je ook even je bril opzetten als je het verschil bekijkt op een HDTV. De kwaliteit van zelfs de goedkoopste huidige AVCHD camcorders stijgt huizenhoog uit boven Hi8 opnames uit. Nog maar te zwijgen over het gemak van tapeless opnames. Ik klik mijn SD-kaartje eruit en kan gaan editen, geen urenlange wachttijd om de tape over te zetten met een camcorder aan je computer verbonden maar gelijk gaan. Of zelfs direct uploaden naar bijv. youtube.

-Kwaliteit/Hogere resolutie
-Tapeless

Het is in geen geval te vergelijken met VHS/video200/betamax het is vergelijkbaar met VHS->DVD->Blu-ray. Oftwel Hi8->DV->AVCHD

Dat er geen vraag meer naar is, is hetzelfde als waarom er geen vraag meer is naar VHS en Cassettebandjes. Inferieure kwaliteit en het wordt niet meer gebruikt.

Toegevoegd na 6 minuten:
Er zijn ook nog mensen die thuis met stapels VHS-banden zitten, als die dat niet overgaan zetten op DVD of op een HDD zitten ze straks met een probleem, als de VHS-speler kapot gaat zullen ze opzoek moeten gaan naar een tweedehands exemplaar. Of misschien nog dat enkele exemplaar dat ingebouwd zit in een DVD-recorder.

Toegevoegd na 20 minuten:
Even een filmpje toegevoegd van een camera van nog geen 180 euro (JVC Everio GZ-E15).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
yep, zo is het. Alle magnetische opslag is langzaam aan het verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En terecht, nu nog het verdwijnen van de optische schijfjes en hardeschijven en we zijn af van herriemakende, bewegende, schokgevoelige, warmteveroorzakende manieren van opslag. Flash voor het gewin!
Als ik je vraag zo lees, is jouw probleem meer het gepriegel, dan de "techniek".

Er zijn ook nieuwe camcorders op de markt met de (grote) knoppen op de camera zelf, identiek aan de Hi-8 camera's maar dan met een betere lens, grotere opslag, makkelijker terug kijken met HDMI en direct bewerkbaar vanaf de PC.

Het nadeel is alleen dat de grotere camera's snel in het (semi)professionele segment zitten en dus flink aan de prijs zijn (vanaf 1000 euro). De gemiddelde consument wilt toch liever een kleine - handzame - camera om zonder poespas overal mee naartoe te nemen.

Hi8 is nog analoog, de kwaliteit verslechterd na een aantal jaar. Zo is onderzocht dat de kwaliteit van de tapes na 10 jaar, elk jaar met zo'n 10% afneemt. Deze problemen zijn nu dus verholpen door alles direct digitaal op te nemen.