Hoe kan ik panorama foto's op mijn olympus FE-230 maken? (zie beschrijving)

Ik heb een olympus FE-230 en in het menu staat iets waarmee je panorama foto's kan maken. Maar daar kan ik niet op klikken! Resetten heb ik ook heel vaak gedaan, maar er veranderd helemaal niets. Verder kan ik ook geen foto's verwijderen of maken omdat hij ol schrijfbeveiliging staat die ik er niet meer vanaf kan halen, maar rechtsbovenin staat wel een sleuteltje. Ik kan ook op mijn geheugenkaartje geen knopje verschuiven, er zit een xD picture card in.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Camera's
1.2K

Antwoorden (1)

Zolang je xD-kaartje op schijfbeveiliging staat, kun je ook geen (panorama)foto's maken. Probeer eerst eens de foto's die op het kaartje staan op je pc te zetten. Dat zou op twee manieren moeten kunnen: óf met het usb-kabeltje dat bij de camera hoort, óf door het kaartje in de kaartlezer van je pc te stoppen. Als je één van beide hebt gedaan en je gaat op je pc naar Start > Computer, dan zou je de fotomap van Olympus moeten kunnen zien. Als dat niet lukt, kun je beste even naar Olympus bellen: http://www.olympus.nl/consumer/208_1636.htm

Als de foto's op je computer staan, zul je het kaartje moeten formatteren. Steek eerst het kaartje in de camera. Kijk goed uit, want je staat nu op het punt om alle foto's te wissen! Ga naar het Setup-menu, en kies voor Memory format. Na het formatteren zou ook de beveiliging van het kaartje gewist moeten zijn.

Daarna kun je (panorama)foto's gaan maken. Als je "panoramafoto's" in het menu kiest, verschijnen er links en rechts balkjes op het schermpje van je camera (zie afbeelding). Met de < en > knoppen kun je die groter of kleiner maken. Zo kun je makkelijk zien of de foto's die je maakt voor de panoramafoto, dezelfde hoogte hebben en elkaar voldoende overlappen. Hier zie je een voorbeeld (bovenaan de website): http://www.akker-huis.nl/hugin-panorama-foto.php

Om een panoramafoto te maken, maak je b.v. 3, 5 of 7 foto's van een landschap of een plein. De camera houd je bij elke foto op dezelfde hoogte, maar je draait de camera voor elke volgende foto een stukje naar links of rechts. De zijkanten van de foto's moeten elkaar overlappen. Daarna kun je de foto's "aan elkaar plakken" met de software die bij de camera hoort. Die moet je natuurlijk wel eerst op je pc installeren.
Plaatje bij antwoord
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar zit de kaartlezer dan?
Pieter2011
12 jaar geleden
In veel pc's zitten, verborgen achter een klepje, 2 sleuven: één voor xD en één voor SD-kaartjes.