Wanneer heb je te maken met een crop-factor?

Ik weet dat als je een full frame lens op een aps-c camera doet je dit hebt en de factor afhankelijk van de camera 1,5 1,6 of 2 is.
Maar wat gebeurt er met een aps-c lens op een mirrorless aps-c camera?

Ik dacht namelijk dat de brandpuntsafstand in het geval van aps-c lens naar aps-c camera niet veranderd werd en een verkopen van een camera winkel vertelde me dit ook. Maar ik zag een filmpje waarin werd verteld dat je dit wel nog moet verrekenen.
Het gaat om deze lens op ook een canon m10 in dit filmpje: (https://www.youtube.com/watch?v=UOdstj1l_bQ&t=30s )

Ik snap er dus niks meer van :')

Ik vroeg me ook nog af wat er met het diafragma gebeurt bij een full frame lens op een mirrorless aps-c.

Én of een adapter nog invloed heeft op brandpuntsafstand en diafragma.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Camera's
1.9K

Antwoorden (1)

Met het diafragma gebeurt niets als je een lens op een andere camera gebruikt.

Cropfactor is de vergroting die een de chip van een camera toepast op het beeld dat wordt geprojecteerd op die chip ten opzichte van de ouderwetse standaard 35 mm van een analoog fotorolletje. Het gaat dan over de brandpuntsafstand van een lens.

En ouderwetse analoge camera met een filmrolletje heeft een cropwaarde van 1. Dus als je een 50 mm lens gebruikt dan is het beeld dat op de foto komt overeenkomstig met die 50 mm brandpuntafstand.

Dus als jouw camera een cropfactor van 1.4 heeft dan worden foto's met een 50 mm brandpunt 50 x 1.4 = 70 mm op de analoge foto. Dat is handig voor je om te weten omdat lenzen nog altijd werken met een brandpuntsaanduiding die voor een cropfactor 1 geldt. Juist omdat iedere camera verschilt, het zou erg onoverzichtelijk worden op een lens als voor iedere cropwaarde de juiste afstand stond aangegeven (bv. als je een 100-300 mm lens koopt dan is dat bij een 1.4 chip een 140-420 mm lens maar bij een cropwaarde van 1.3 een 130-390 mm en bij een fullframe die de waarde 1 heeft weer een 100-300 mm).

Dus als je een lens koopt dan moet je inderdaad nog de brandpuntsafstanden omrekenen voor de chip die in jouw camera zit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb inmiddels aardig wat internet afgesurft, en dit is een zeer duidelijk filmpje waarin wordt uitgelegd waarom diafragma ook veranderd: https://www.youtube.com/watch?v=f5zN6NVx-hY In principe veranderd de brandpuntsafstand en diafragma van de lens niet. Alleen pakt de sensor van de camera maar een deel van het beeld dat binnenkomt dus krijg je FUNCTIONEEL dat de lens gedraagt als een (in jou voordeeld) 70mm en dus ook een 'verkleining' van het diafragma.
Dus een 50mm f/2.0 op een crop maakt dezelfde foto's als een 70mm f/2.8 op een full frame. Ik ben het met je eens dat het erg verwarrend wordt als je dat per lens zou verschillen. Maar dit systeem is ook niks :p. Dat het hele systeem is gebaseerd op 1 maat sensor. Het is deels ook misleidend vind ik. Aangezien er maar weinig mensen weten hoe het precies zit. Je denkt een mooie groothoek te kopen van 20mm f/2.0 bijvoorbeeld, en in mijn geval (1,6x) krijg ik dan maar een beeld als dat van een 32mm f/3.2
op een full frame.
Soms krijg je ook dat ze er wel bijzetten dat het een 32mm wordt op een cropsensor van 1,6 maar dan laten ze f/2.0 staan waardoor je denkt dat de lens meer waard is dan dat die werkelijk is.