De flitser is inderdaad universeel. Dwz dat de flitser uitsluitend wordt aangestuurd via het middelste pennetje. Dit is goed te zien in de afbeelding.

Dus het beste is een flitser te kiezen met alleen zo een middelste pin.
Maar mocht je die niet kunnen vinden. Kan je elke flitser gebruiken en alle pinnen met isolatietape afplakken behalve de middelste pin. Dit is dan wel nodig kan je sluiting veroorzaken, gezien het grote metalen vlak om de middelste pin heen (zie dezelfde afbeelding).

Je hebt dus geen TTL en zult de flitser handmatig moeten instellen. En zo ook dus je camera.

Toegevoegd na 4 minuten:
Misschien hoef je niet af te plakken, als je zeker kunt zijn dat de overige pennen niet het metaal raken. Ik kan dat momenteel niet controleren met mijn eigen flitser.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niko
12 jaar geleden
ik heb hier en oudere flitser,SUNPAK auto 431.die heeft enkel 1 contactpunt.dat zou dus moeten kunnen.
nou heb ik nog iets gelezen over elektrische spanning,de oudere flitsers zouden een te hoge spanning kunnen hebben voor de nieuwere digitale camera`s.weet u daar iets precies-er over?alvast nogmaals bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben daar niet helemaal thuis is. Maar volgens mij wordt er niet met een spanning gewerkt. Maar wordt die middelste pin met de buitenmetaal kortgesloten voor ontsteking. Vroeger hadden camera's helemaal geen spanning, was het puur mechanisch.

Andere antwoorden (1)

Dankzij de link:

De schoen is een universele alleen ondersteunt deze geen TTL en dus kan je er beter een zonder kopen. Vivitar en Metz worden door Fuji aangeraden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niko
12 jaar geleden
ok,dat van die universele schoen wist ik niet.zie nu het verschil.mijn nikonschoen heeft meer aansluitpunten.kan ik daaruit concluderen dat ik mijn flitsers die ik nog van mijn analoge camera`s heb,hier kan gebruiken?alvast bedankt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou zomaar kunnen werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar ook zomaar van NIET (zie mijn antwoord)!!!!! @niko, dat kan, maar je moet alle overige pinnen met isolatietape afplakken!!