Hoe bouw ik zelf een geluidsinstallatie in onze keet?

In onze keet (voor mensen uit het oosten van het land waarschijnlijk een bekend fenomeen) komt de muziek momenteel uit een Logitech speakersetje wat aangesloten is op een laptop. Als we een grote subwoofer kopen en twee grote speakers, hoe sluit ik die dan aan op de laptop? Wat hebben we nodig? Bedradingsschema? Eventueel theoretische uitleg over de aansluiting qua weerstand e.d. ? Ik heb me suf gezocht maar zie door de bomen het bos niet meer.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Audio
2.6K

Antwoorden (3)

Ga naar de plaatselijke stort en haal daar een versterker en boxen (groter=beter) uit de container . Sluit het aan op je computer en je bent er.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Neem de raad van azerty ter harte en kijk bij de kringloop
Houdt wel rekening met de impedanties van de aan te sluiten speakers ( imp.Amplifier 8 ohm Speaker ook 8 ohm)
(imp. Amplifier 4 ohm Speaker ook 4 ohm)
(imp. Amplifier 8 ohm Speaker 4 ohm gaat loeihard en
blaas je binnen niet al te lange tijd de eindtrappen uit je versterker of 2 speakers per uitgang in serie aansluiten. Heb je in totaal 2X2 speakers.
Vermogen (watts) van de speakers speelt geen rol als ze maar boven het piekvermogen van de versterker gekozen worden !
SUCCES !
Je hebt hier een aantal mogelijkheden:
1: Een versterker kopen en 2 losse speakers (passieve, dus zonder versterker erin). De versterker sluit je aan via een kabeltje (waarschijnlijk van de 'rode en witte naar de kleine die in je laptop past', oftewel tulp naar Jack ;)) aan je laptop. Deze methode vergt wat meer kennis. Zorg dat je dezelfde ohm hebt (8 ohm versterker, 8 ohm speakers, etc.) en dat het wattage van de speakers boven de versterker uit komt, dan blaas je ze niet te snel op.
Kosten: nieuw rond de €400, tweedehands rond de €70 als je goed zoekt.
2: Professionele actieve speakerset. Dit zijn dikke boxen die je bijvoorbeeld ook gebruiken bij festivals (en dan x10). Er zit een versterker in die goed afgestemd is, dus de kans op opblazen is nihil. Let er wel op dat je deze in een kleine leerzaam van 10m bij 10m niet harder zal zetten dan 40% van het volume, misschien wat zonde.
Prijs: tussen de €180 en €400 voor 2 stuks
3: Een speakersetje voor de laptop. Ik neem aan wat je nu hebt aan luidsprekers, niet harder is dan zo'n klein portable telefoonspeakertje, zo eentje die op 3 AA batterijen werkt. Dit kan je upgraden naar een 2.1 speakerset. Hier heb je dus een subwoofer en twee speaker voor de midden en high tonen.

Ik weet niet hoe groot je keet is, dus ik kan niet oordelen. Heb je echt een keet waar iedereen vrijdagavond bij elkaar komt om de week te bespreken, zou ik voor keuze 1 of 3 gaan, afhankelijk van de grootte van je honk (waarbij keuze 3 voor een kleinere en 1 voor een grotere). Heb je echt een keet waar het draait om zuipen en losgaan op muziek, zou ik voor keuze 2 gaan. Als je verder nog vragen hebt, hoor ik het graag :).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even over passief: eigenlijk wordt hiermee het crossoverfilter mee bedoeld. Dus de electronica die er voor zorgt dat de hoge tonen bij de hoge tonen driver (tweeter) komen en de lage bij de lage tonen driver (woofer), inhet geval van een tweewegsysteem. De betere benaming voor een speaker met ingebouwde versterker is self powered. De meeste (consumenten) systemen zullen echter actief worden genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Crossover filter (scheidingsfilter) is passief (geen stroom nodig) elektronica welke inderdaad bij luidsprekers met meerdere speakers wordt gebruikt. (In zowel passief als actief speakers met meerdere speakers)
"Actief speaker" wordt gebruikt om aan te geven dat in de speaker een vesterker (actief component welke stroom nodig heeft) zit.
Self powered :) zou suggereren dat deze zelf de stroom opwekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens bestaan er ook "active" crossover filters. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met een actieve crossover bedoel ik: full range signaal wordt aangeleverd. Wordt op lijniveau gefilterd/crossover en je hebt dus voor ieder frequentiegebied een apart versterkerkantje. Denk bi-amped. Dus je scheiding gebeurd voor dat je de versterker ingaat.