'clipping' treed op wanneer er teveel vermogen wordt gevraagd van de versterker. Hierdoor ontstaat een dusdanige vervorming in het uitgangssignaal dat de weergave van het signaal schade aan de luidspreker kan toebrengen. Dit betekent dus dat als het lampje gaat branden het geluid zachter moet, anders zullen de luidsprekers snel sneuvelen. Ook de versterker moet het ontgelden en loopt risico op schade, echter schakeld deze meestal uit door de automatische oververhitting beveiliging. Echter kunnen dan de speakers al kapot zijn.

Dit treedt vaak op bij goedkopere sets met een laag vermogen versterker. De versterker kan het plotseling gevraagde vermogen tijdens bijvoorbeeld een explosieve scene in een film niet leveren, en het signaal vervormd enorm.

'Clipping' is ook herkenbaar aan een ernstige spontane achteruitgang in geluidskwaliteit. Dit zou dan beter moeten worden bij lager volume.