Hoe kies je het beste nieuwe luidsprekers?

In de winkel klinken ze natuurlijk allemaal fantastisch. Daar staan ze aangesloten op dure versterkers.

Maar als ze vervolgens thuis niet lekker klinken, hoeft dat natuurlijk niet aan de luidsprekers te liggen maar kan het aan de akoestiek in de woning liggen.

Denk dat de meeste winkels ze dan niet meer terug willen nemen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Audio
1.3K

Het beste antwoord

Bepaal eerst je budget. Vervolgens moet je in de winkel goed luisteren naar hoe het stemgebied wordt weergegeven van de luidsprekers die in je budget vallen, daar zit namelijk vaak het probleem. Het volume van de lage tonen en hoge tonen zijn heel erg aan smaak onderhevig dus als je daarmee wilt spelen ben je snel beperkt als de box het stemgebied niet goed of voldoende weergeeft. Hoe de box thuis zal klinken is heel afhankelijk van de opstelling en akoestiek, maar wat er in de winkel al niet inzit komt er thuis ook niet uit. Bedenk verder dat: je kunt beter een middelmatige luidspreker in een goede akoestiek hebben dan een High end luidspreker in een slechte akoestiek.
Waarmee ik wil zeggen de akoestiek van de ruimte verdient ook aandacht. Door wellicht wat dempende elementen toe te voegen als de ruimte te kaal klinkt bijvoorbeeld.
Neem ook zelf je muziek mee bv van een artiest met een heel heldere zuivere stem. Je zult merken dat je dan verschillen gaat horen. En naar mijn mening zal de luidspreker die het meest open klinkt op het stemgebied de beste zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

als je in de buurt van rotterdam appeldoorn of eindhoven woon kan je naar feedback gaan daar zijn super speakers bijv van beringer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij "de betere" audiospecialist kun je de luidsprekers thuis uitproberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar je kan wel een vergelijking maken tussen de kwaliteit van de verschillende speakers. Als speakerset A een betere kwaliteit heeft dan speakers B, dan zal speakerset A voor jou thuis ook de beste resultaten geven. Ongeacht of de nou een goede of een slechte versterker bij zit. Bij een slechte versterker zou speakerset B nog steeds slechter zijn dan speakerset A.

Datzelfde geldt natuurlijk ook voor de akoestiek.

Kennelijk ben je niet zo een audiofiel, want als je geen dure versterker hebt, zal je kabels ook niet van superkwaliteit zijn, en heb je ook weinig aandacht besteed aan de akoestiek. In dat geval zou je met alleen speakers nooit een superkwaliteit krijgen en hoef je niet daar naar te zoeken. En maakt het niet uit of je ze in de winkel nu wel of niet goed kan beoordelen als kwaliteit voor thuis.
Dan nog geld nog steeds dat speakerset A beter zal zijn als speakerset B.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als audiofiel zijn`inhoudt dat je heel veel geld beschikbaar moet hebben om van een goed stuk muziek te kunnen genieten..., nee, dan zal ik dan wel geen audiofiel zijn, helaas. Overigens was mijn huidige versterker 15 jaar geleden best wel duur. Maar ja, die heeft inmiddels wel de nodige kuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, een audiofiel zal daar veel geld voor over hebben en als hij dat geld niet heeft zou hij in staat zijn om dat geld te lenen voor dit doel.
Een goede audiofiel houdt ook de markt in de gaten en blijft zijn apparatuur vernieuwen als dat nodig is voor het geluidskwaliteit. Ook zal diegene niet zomaar een kast of een bank verschuiven als dit ten koste gaat van de akoestiek. Zelf ben ik ook geen audiofiel. Een audiofiel zal ook hele goede kabel gebruiken voor de speakers. Anders koopt hij een Mercedes en rijdt hij nog op 4 reservewielen.
Een audiofiel zal ook nooit mp3 muziek afspelen, maar alleen originele en hoogwaardige cd's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tsja, ik voel me ook een echt Mercedes type. Hoewel, een Bentley is nog meer mijn smaak. Voor beide ontbreekt er nog iets aan de beschikbare financiën. Zou ik daarom dan maar helemaal geen auto moeten/mogen rijden?? Maar ik snap je punt en bedankt voor de tijd die je er in stak, om me dat duidelijk te maken. Plus daarvoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En dan ben ik meer dan tevreden met mijn Toyota Corolla. Ik zou niet anders willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom heb ik nog steeds geen auto.
Ik heb bij de media markt in utrech goede spiekers gekocht daar zijn heel veel goede spiekers hij gaf heel goed geluid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit valt te zie. Voor welke doeleinden. . Elke speakerset heeft zijn eigen equalisatie. De ene zijn voor het gamen andere voor muziek. En je moet ook kijken wat je er verder wil mee bereiken. Ik heb bv 360 speakers met een subwoofer. Omdat ik game. 360. Kan je ook goed gebruiken al je speakers ergens in het midden van een kamer staat. Bv laat ons pakken als voorbeeld een kantoor.. Daar staat bijna geen enkele bureau tegencof naar de muurverict daarvoor is 360. Goed. Dus. Aar zo kan je iets vertellen over elke speakerset. Dus ik zou naar een specialisTie zaak gaan en de mensen hierom vragen en uitleggen wat je situatie (positie, wat ne ermee wil doen\bereiken enz...) en die prsoon zal je dan wel helpen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je budget beperkt is is het misschien ook een idee om eens bij een kringloper te kijken.
Als je regelmatig kijkt dan kan je topmerken voor weinig geld te pakken krijgen.
Audio van 10 jaar oud van een topmerk is nog lang niet versleten en mocht het een keer tegen vallen dan heb je al zoveel uitgespaard dat je gewoon wat anders kunt kopen.
Het nadeel is dat je vaak naar zo'n kringloper moet om de leuke dingen er uit te kunnen pikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De speakers zijn het eindresultaat.
Het begint met goed geluid, goeie versterker, goeie kabels, juiste opstelling.
Als je de speakers wilt gaan kopen kun je ze het best beluisteren met een CDtje van jezelf met bekende muziek. Dan nog geld altijd dat het geluid heel ruimte afhankelijk is.
Bekijk ook de specificaties, als je tenminste het geluid 'hoort'. Hiermee bedoel ik dus het aantal Hz dat de speaker kan weergeven. Van normale speakers mag je verwachten dat ze zo tussen de 80 Hz en 18.000 Hz moeten weergeven. Kwaliteitspeakers gaan van 20 Hz tot zo'n 20.000 Hz. Voor die echte lage tonen (20 - 150 Hz) kun je het beste een losse subwoofer nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij bepaalde luidsprekerspeciaalzaken kan je gewoon je eigen versterker meenemen en zij weten wel welke speakers er het beste bij passen.En dit biedt de mogelijkheid om deze ter plaatse op jouw versterker te beluisteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet een hele goede.
ik mocht het uit testen bij de mediamarkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt beginnen met op internet uitzoeken welke speakers bij jouw versterker passen.
Dan ga je kijken welke prijsklasse jouw budget toelaat.
En dan als je een keuze gemaakt hebt maar hopen dat de akoestiek van de kamer een beetje goed is in combinatie met die speakers. Zo niet terugbrengen indien mogelijk.
Zo heb ik uiteindelijk na 3 set speakers nu een Harman Kardon Receiver/versterker met Jamo S606 speakers en luister daar met veel plezier naar.