Hoe lok je een wespennest?

Hoi allemaal. Ik vraag me al een tijdje af of het mogelijk is om een wespennest te lokken. Hoe zorg je ervoor dat wespen op een bepaalde plaats een nest gaan maken?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dieren
2K

Antwoorden (1)

Een wespenkoningin bouwt in haar leven maar één nest. Om dat te beginnen kiest ze altijd voor een warme, donkere en niet-vochtige plaats. Waar de zon het langst schijnt en veel warmte geaccumuleerd wordt. Waar die plek zal zijn hangt af van de wespensoort. Het moet goed beschut zijn en buiten het bereik van mogelijke vijanden liggen. Sommige soorten bouwen het nest graag op een dak, maar het kan ook goed in een schuur, garage, schoorsteen, spouwmuur, tuinhuisje, onder een carport, of op een zolder zijn. Andere soorten prefereren een natuurlijke plek zoals in een struik of heg, boom, holle boomstronk, of in de grond.

Het nest wordt gemaakt van hout- en plantenknaagsel. Alle houten voorwerpen die zijn aangetast door het weer: schuttingen, poorten, paaltjes, dakconstructies, zachtboard plafonds, dode bomen en wat de natuur op dat moment maar in de aanbieding heeft, wordt als bouwstof afgeknaagd en gemengd met speeksel om zo verwerkt te kunnen worden.

Je zou kunnen proberen of het helpt om in de buurt van zo'n ideale warme droge plek wat oud aangetast hout neer te leggen. Daar is verder geen informatie over te vinden. Dat komt doordat mensen zo'n nest liever kwijt dan rijk zijn....
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
"Dat komt doordat mensen zo'n nest liever kwijt dan rijk zijn...." Tenzij je iemand wil pesten en 'm best wel een paar wespensteken gunt...