Waar kan ik informatie vinden over Naya?

Deze wolvin had een halsband en werd gevolgd van noord-oost Nederland tot in Belgie. Je kunt overal lezen waar ze geweest is en hoeveel schapen ze doodgebeten heeft, maar je leest nergens waar ze nu is.

6 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Op dit moment is de wolf met halsbandzender in Leopoldsburg - in Belgisch Limburg - ver weg van de bewoonde wereld, op een militair terrein. Tussen 19 december 2017 en 3 of 4 januari 2018 heeft ze door Nederland gezworven. Het dier is in Drenthe, Overijssel, Gelderland, Limburg en Noord-Brabant geweest.

Toegevoegd na 23 uur:
In november 2016 werd Naya in Mecklenburg-Vorpommern als grote welp gevangen en van een zender voorzien. Zo te zien werd ze daartoe eerst onder narcose gebracht: https://images.e-vision.nl/naturetoday/images/optimized/5a769950-ff0e-4497-992c-321109a9b1ff.jpg&w=770
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
"Op dit moment..." is een week geleden. Waar ze nu is wordt niet bekend gemaakt. Doel van de zender is o.a. om te leren hoe de wolf zich nu gedraagd. Dat gaat geen reëel beeld geven als het gebied waar de wolf overdag wil rusten wordt overspoeld met fotografen. Bovendien is het vaak zo dat allerlei andere dieren en ook zeldzame planten erg te lijden hebben als er massaal fotografen van de gebaande paden af gaan om een wolf te zoeken.
Rieneke1
6 jaar geleden
@Inekez1 wat dacht je van schietgraag volk? Beter maar niet bekendmaken idd.
noki
6 jaar geleden
Ja, prima dat we er niet bovenop zitten. Ze komt wellicht vanzelf wel weer in beeld. Ik was benieuwd hoe ze gevangen is om haar halsband uit te lezen en hoe en waar ze weer vrijgelaten is. Ik heb niets kunnen vinden. Dat zal wel niet bekend gemaakt zijn.
Inekez1
6 jaar geleden
"hoe ze gevangen is om haar halsband uit te lezen"
Dat is helemaal niet nodig. Ze is 2 jaar geleden in Noordoost Duitsland gevangen / verdoofd om een halsbandzender om te doen. De zender geeft via gps van tijd tot tijd een signaal over de locatie. Voor de onderzoekers is dat signaal direct te zien. Bij wilde dieren is het meestal zo dat een dier van afstand met een schot wordt verdoofd, meestal op een plek waar het dier uit zichzelf komt om te rusten. Als het dier verdoofd is, wordt het onderzocht, wordt dna afgenomen en wordt de zender omgehangen. Dan wordt het dier met rust gelaten zodat het weer gewoon kan ontwaken als de verdoving is uitgewerkt. Ik weet niet of het met Naya ook zo is gegaan, maar dat lijkt me wel het meest waarschijnlijk. Overigens is niet elke claim van dode schapen ook werkelijk toe te schrijven aan Naya. Zelfs als uit de gps gegevens blijkt dat ze op het bewuste moment op de bewuste plek was, moet nog via dna worden bewezen dat zij die schapen heeft gedood. Zij is de enige wolf in de regio met een zender, maar dat wil niet zeggen dat ze ook de enige wolf is. Wolven laten zich niet snel zien. Het is niet ondenkbaar dat er behalve Naya ook andere wolven in de buurt van Nederland of België rondzwerven. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/01/22/-wolvin-naya-was-zeker-in-meerhout-op-moment-van-aanval-/