hoe planten neteldieren zich voort?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Dieren
3.5K
ronron1212
4 jaar geleden
Lees dit
http://users.skynet.be/sky68333/biologie/dierenrijk/k_neteldieren.htm

Antwoorden (1)

Het voornaamste kenmerk bij de voortplanting is de generatiewisseling. Een ander kenmerk is het vormen van kolonies; door ongeslachtelijke voortplanting copieërt een poliep zichzelf zodat er een hele verzameling van poliepjes ontstaat; een poliepenkolonie. Bij sommige neteldieren is het ene stadium vrij uitgesproken en het andere zeer onopvallend of zelfs ontbrekend (zes- en acht-stralige bloemdieren), zodat je niet altijd weet welke poliep bij welke meduse (kwal) hoort.

De vrij-zwemmende meduse maakt deel uit van het geslachtelijk stadium van de neteldieren. Er bestaan dus vrouwelijke en mannelijke medusen. De vier geslachtsorganen liggen in de gastrale holte rondom de mondopening verspreid. Je zitn daarom een vier-stralige symmetrie. De mannelijke kwallen scheiden de zaadcellen af in de gastrale holte en komen via de mond in het water terecht. De vrouwelijke medusen laten hun eicellen ook los ofwel blijven ze aan het moederlichaam vastzitten. De zaadcellen moeten dan via de mondopening bij de vrouwelijke kwal binnenstromen om er de eicellen te bevruchten. De ontstane larve (planula larve) zwemt naar buiten om zich ergens te vestigen op het substraat als jonge poliep.

De vast zittende poliep maakt deel uit van het ongeslachtelijk stadium van de neteldieren. Hier zijn drie methodes te onderscheiden:
- door knopvorming: aan de poliepen ontspringen knoppen op ongeveer 1/3 van de hoogte vanaf de basis. De beide lagen plooien zich, vormen een uitsteeksel dat in de lengte uitgroeit en waaraan weldra tentakels ontspringen. De jonge poliep groeit omdat ze voedsel krijgt van de gastrale holte van het moederdier en kan zich afsnoeren door de basis naar onder af te zakken om zelfstandig verder te leven. Op deze manier ontstaan grote kolonies. Soms blijven de gastrale holten nog in verbinding door buisvormige kanalen.
- door regeneratie: dit vermogen van de neteldieren is niet zo groot als van een spons, maar toch zullen de delen van een neteldier dat in stukken werd gesneden terug uitgroeien tot volwassen neteldieren.
- door afsnoering: bij de generatiewisseling zullen op de poliepen voortplantingspoliepen groeien. In deze voortplantingspoliepen groeien de jonge medusen die na enige tijd worden afgestoten door de poliep. Een op deze wijze afgesnoerde meduse zal uitgroeien tot een geslachtsrijpe, volwassen meduse. Ze behoort dan tot het geslachtelijk stadium en zal de generatiewisseling in stand houden.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Mooi volledig antwoord.