Hoe werkt het voortplantingsmechanisme van vogels?

Onze 'Lovebirds' bedrijven de liefde op z'n hondjes. Echter, zij hebben toch geen penisje of zo? Hoe gaat dat dan in zijn werk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
34.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een kleine aanvulling: de ""liefdesdaad"" van vogels, wordt genoemd: treden. Dus de haan treedt de kip.

Het beste antwoord

Bij alle vogels werkt het net als bij kippen (ook een vogelsoort) Een haan die met een hen wil paren, pakt eerst met zijn snavel een pluk veren achter haar kop, zodat zij niet kan weglopen. Dan duwt hij zijn cloaca ( dat is een opening die bij alle vogels onder in de buik van het vogellichaam zit) tegen de cloaca van de hen aan. De haan drukt dan zijn cloaca iets naar buiten en spuit de zaadcellen in de hen. De haan bevrucht dan de eierdooier in de eileider.

Toegevoegd na 42 seconden:
En zo gaat het bij alle vogels!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
+1 juist!
Rieneke1
13 jaar geleden
nee, sommige vogels hebben wel degelijk een penis, zoals eenden, ganzen, en zwanen.

Andere antwoorden (2)

hetzelfde als bij mensen hoor. ook vogels hebben penis, alleen is die meestal terug getrokken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Veel vogels hebben er geen meer, en daar bestaat de bevruchting aan eht tegen elkaar aandrukken van de gecombineerde geslachtsverkeer & afval afvoer opening
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vogels en hun voortplanting: Vogels hebben geen penis of vagina. Zowel mannetjes als vrouwtjes hebben een cloaca. DE cloaca is de opening onder in de buik van een vogel. In de cloaca komen bij een mannetje de zaadleiders uit. Bij een vrouwtje komt de eileider uit in de cloaca. Bij de paring persen het mannetje en het vrouwtje de cloaca openingen tegen elkaar. Hier vindt de bevruchting plaats.
Bron: home.versatel.nl/mbakker_hschoonheim/Werkstuk/Vogels.htm